Naturligvis er der folk der bruger for meget tid på computerspil, det giver sig selv. Det kan man sige om alt om det er fjernsyn, computer, gambling, strikning, bowling - whatever. Hvis der er en kemisk belønning skal folk nok finde en måde at misbruge det på.
Hvad jeg vil sige er, at computerspil hvor man kan se timer spillet (WoW, Steam spil, etc) får noget hårdere kommentarer med på vejen, end andre former for digital underholdning (fjernsyn, netflix, youtube, etc) hvor kommentarerne muligvis ville være af lign. karakter, såfremt det var muligt.
Jeg har selv flygtet meget via computerspil i mine teenageår, og jeg ville ønske jeg kunne gå tilbage og ændre det, men det kan jeg ikke. Balance i alting er det vigtigste i verden.
Gennem computerspil kan man sagtens opbygge venskaber, og socialisere - selvom det foregår over Discord eller Skype. Det kan være den eneste socialisering man kan overskue, hvis alt er lidt træls, så jeg er sikker på det redder flere unge liv end det ødelægger.
Jeg ville ønske der var mere fokus på at forebygge mentale situationer i unge mennesker, så de ikke ender i den situation. For mig var det sorg over flere personlige tragedier der sendte mig på den computerspillende udvej.
På trods af dette har det dog givet mig en masse positive ting også. F.eks. at have Engelsk på modersmålsniveau som 16-årig, og konstant blive spurgt i dag hvordan jeg dog har formået at lære det til sådan et niveau. Det andet er en generel forståelse af computere, systemer, interfaces, og problemløsning.
Stik mig ethvert software, om det så er ordrebestilling for Michelindæk (et ældgammelt system) eller min mors printer der ikke virker, og jeg skal nok fikse det. I en så teknologisk verden er disse ting ekstremt brugbare.