Har netop modtaget et tilbudspligt i henhold til lejelovens § 100, og læst det igennem et par gange, men må ærligt indrømme jeg er ret lost her.
Er der nogle kloge hoveder som kan fortælle mig hvordan det fungerer. ?
TY! :)
tilbudspligt i lejelovens § 100
det må der jo stå, på det du har fået tilsendt?
men egentligt er det fordi din udlejer vil sælge ejendommen til anden side, men er i den henseende tvunget til at tilbyde lejerne at købe først :)
ihvertfald sådan jeg forstår det, efter at havde læst paragraffen
Når udlejer sælger en ejendom, der opfylder visse krav mht. antal beboelseslejligheder, så SKAL udlejer tilbyde lejerne at overtage ejendommen på andelsbasis til samme pris som den 3. mand tilbyder.
I får derfor 6 (eller er det 10) uger til at vælge om i vil det eller ej.
Du kan læse mere om det i Lejeloven fra § 100 og frem.
Jeg er ikke top skarp til at forstå den type tekster med paragraffer overalt. Jeg har forstået det overordnede, at jeg har mulighed for en andel, men om det er i selve ejendommen eller min egen lejlighed er jeg helt lost på. Jeg ser ikke noget decideret tilbud på min specifikke adresse og ved ikke hvordan jeg skal fortsætte herfra.
Det er primært derfor jeg spørger om nogle kender til sådan et tilbudspligt.
Det vil nok ikke være en elendig ide at tage fat i enten en advokat eller Lejernes LO, som så kan være behjælpelige med at se på det.
Edit: I kan få hjælp samlet hele opgangen - på den måde bliver det nogenlunde overskueligt at betale for advokat / indmeldelse i LLO.
Jeg fik for et par år siden noget lignende.
Det var fordi ejendommen skulle sælges, så det er sikkert det, der også sker for dig. Prisen dengang var 9 mio, så det var nemt for mig at overskue, at det ikke kun var for min lejlighed. Kan du ikke kigge på prisen og så gennemskue om, hvor omfattende det er? (og jeg gætter som sagt på, at det er hele ejendommen).
Så får I som lejere tilbuddet om at købe ejendommen på andelsbasis først, da det er lovpligtigt... Jeg gætter dog på, at det er de færreste lejere, der i fællesskab og uden forberedelse eller særligt godt kendskab til hinanden rent faktisk går sammen og køber en ejendom :-)