Hej
Jeg søgte på google efter materiale til min SRP-opgave vedrørende emnet: Hooliganisme. Jeg fandt en tråd herinde, og prøvede at skrive i den. Det lader dog til, at den er blevet arkiveret og derfor utilgængelig at skrive i. Jeg opretter derfor denne nye tråd.
Jeg mangler materiale til min opgave, og jeg kunne se, at der var op til flere brugere herinde der lå inde med opgaver omkring emnet. Hvis disse brugere ville være mig behjælpelig og eventuelt sende mig deres opgave eller på anden vis hjælpe mig i den rigtige retning, så ville jeg blive ovenud lykkelig. Hvis det er noget der batter, så kunne jeg godt tilbyde en hundrede lap som 'dusør'.
Mvh SuperPippo
PS: Jeg har fået kigget forummet igennem, og der er sgu egentlig mange sjove og interessante ting. Jeg tror, at jeg vil være en fast bestanddel af dette site i den kommende tid.
TJEN 200 kr! SRP - Hooliganisme
Til en start kunne du se Football Hooligans afsnittene på Youtube med Danny Dyer
Der rejser han rundt i verden til diverse firms.
Derefter kan du kigge lidt nærmere på ham serberen der sad på hegnet i Italien under den nyelige landskamp der blev afbrudt.
Der er også lavet 3 programmer om Hooligans for en del år siden som TV2 viste, kan ikke huske titlen.
Du kan også registrere dig på Suburban eller White Prides forum.
Du kan læse lidt om Liverpool-Juve på Heysel der gjorde at alle engelske hold i en årrække blev udelukket fra internationale turnering. Og Hillsborough hvorefter de fik siddepladser i England som har hjulpet meget på problemet.
Så har du vist noget at gå i gang med :D
et yderst velment råd fra mig: tag et ordenligt emne som er seriøst fremfor et yderst vanskeligt emne, som er meget svært at behandle.
Du kan nærmest aldrig få en god karakter indenfor dette emne.
@ TomNash
Hvorfor er hooliganisme ikke et ordentligt emne?
@ OP
Anskaf dig bogen homo fanaticus, den er et must, hvis du skal skrive om hooliganisme.
Derudover stil dig kritisk til mediernes syn på fodboldfans, og prøv at skelne de forskellige slags fans ad. Ikke noget værre end hvis der bliver generaliseret på det punkt.
Hey! Tror det er min tråd du snakker om.
Hvis jeg skulle skrive min SSO om, så havde jeg nok valgt et andet emne. Jeg er af den opfattelse nu, at lærer har en negativ indstilling til emnet, og at det derfor kan være svært at lave en god karakter.
Men det er selvfølgelig helt op til dig!
Der er selvfølgelig den store fordel ved det, at hvis man er interesseret i emnet, så er det faktisk forholdsvis sjovt at skrive om, og derfor er det nemmere at komme igennem emnet.
Jeg vil gerne være behjælpelig med gode råd og materiale/opgave, så bare smid din msn så adder jeg dig i løbet af weekenden, og så kan vi tage den derfra.
Mvh. Jacob
Jeg skrev selv SRP om hooliganisme i sin tid. Det var i fagene psykologi og engelsk. Jeg brugte bogen The Football Factory, hvilket fungerede udmærket.
Hvilke fag skriver du i? Hvis dit emne blot hedder hooliganisme, synes jeg det er meget bredt. Jeg skrev om det samme indenfor samfundsfag og engelsk, og havde derfor fokus på hooliganismen i England, samt fokus på nogle sociologiske teorier for at få samfundsfag indover.
Du kan bruge mange forskellige metoder, men imo er det noget lettere at give info, hvis man ved hvilke fag du har valgt at skrive i :)
@BTR2703
Problemet er at vi med sådan et emne har svært ved at ramme et højt fagligt niveau da vores adgang til kilder er meget begrænsede af logiske grunde. Emnet her rangerer på niveau med stoffer, alkohol etc. Vi har svært ved at ramme et højt taksonomisk niveau da vi har svært ved at diskutere f.eks. kilder, eller har data på disse folk brugt i undersøgelser.
Der er ingen grund til at fucke sin opgave op med et lorteemne blot fordi man synes det er et fedt emne.
@jacob
Det er ikke fordi at din lærer ikke kan li' emnet, men nok nærmere fordi din opgave ikke var ret god:-)
Mags
Kan jeg få din mailadresse?
@ Tomnash
Kan godt se din pointe, og havde det været for 5 år siden, havde jeg været helt enig. Det er rigtigt at du ikke får nogle informationer fra selve hooligansne, men der er efterhånden så meget forskning inden for området, at det burde være muligt at lave en god opgave inden for emnet.
Men det er selvfølgelg nemmere hvis man ved mere specifikt, hvad der skal skrives om, da emnet hooligans er alt for bredt til at kunne komme i dybden med noget, hvis du skal igennem hele emnet.
Men jeg kan da se flere spændende ting at se på inden for hooliganisme i Danmark.
Hvordan hænger mediernes syn på den stigende hooliganisme sammen med at der sidste år var det laveste antal anholdte nogensinde i Danmark? (i de 4 eller 5 år politiet har holdt statistik over det)
Hvilken effekt har politiets attitude overfor eventuel ballade? (de nye event betjente mm.)
Hvad får folk til at agere som de gør?
Og mange flere. Selvfølgelig skal tænkes mere over mulige emner end jeg har gjort, men vil da sige, at der er noget at tage fat på.
Hillsborough skal du ikke medtage i din opgave - det havde INTET at gøre med hooliganisme.
LOL Tomnash
jeg fik 11 for min opgave om hooliganisme tilbage i år 2001, så jo, det kan sagtens lade sig gøre at få en god karakter!
@granaten
Det er sødt at du åbenbart har fået 11 i en 7.klasse opgave, men måske at OP kræver lidt mere...
nu var det så større skriftlig opgave på hhx, moron... :)
btw, du tror sgu altid, du ved alting!
Granaten..
Har du den opgave liggende? :)
Synes helt klart, at det er et interessant emne, som der er mere kød på end man lige tror. Da jeg fortalte min lærer, hvad jeg ville skrive om, var jeg heller ikke sikker på han ville godkende det, men han var helt med på det.
Jeg synes dog, ligesom BTR2703 også nævner det, at opgaven skal speciferes væsentlig mere, end bare hooliganisme.
@TomNash
Hvis man skriver om hooliganismen i Danmark, kan jeg godt se, hvad du mener med manglende kilder. Synes dog ikke de er så begrænsede hvis du bevæger dig væk fra Danmark. Som jeg skrev i indlægget ovenover dit ene, så var min fokus på hooligans i England. Jeg analyserede bogen "Among the Thugs", som handler om en gut der rejser rundt med engelske hooligans. Heri får man gennem ham massere af informationer om dem, samt interviews af flere af dem. Helt klart en brugbar kilde.
Derudover kan man, hvis man ikke kun holder fokus på kriminalitet og hvor mange der bliver anholdt, undersøge en masse om hvilket type menneske der er bag en hooligan, og undersøge hvorfor personen agerer som han/hun gør.
Jeg skrev også om det i min SRP i sin tid, skrev i samf/engelsk. Jeg kom ind på noget med samfundets udvikling og hvilke indflydelser det havde i hooliganismens opståen (neo-grupperinger osv).
Kan huske jeg havde nogle bøger af Dougie Brimson samt filene The Football Factory og Green Street Hooligans (nok de bedste film, ellers findes der også "ID", "Rise Of The Footsoldier", "The Firm" (ny og gammel version) har dog ikke rigtig fået set dem.
@granaten
Nu ved jeg ikke hvilken uddannelse OP er igang med. Men hvis han læser på hhx kan det sikkert være et fint emne, det er det dog ikke på STX.
Og tro mig der er en verden til forskel i kvalitet på disse 2 steder.
Og tillykke med dit 11-tal, det er altid flot at få 9 på stx hvilket din karakter ca. svarer til hvis man skal oversætte den til stx-kvalitet.
btw. så luk røven din fede abe:-)
Tomnash = smartass number one!
@granaten
Så du mener at et 11-tal på hhx var sammenligneligt med et 11-tal på stx???
hvor ser du jeg nævner det?
:D
godt så er vi enige om at niveauet er så forskelligt at man ikke kan foretage en reel sammenligning af karakterer.
Sikke noget ævl man ikke kan få go karakter i det emne.. Jeg fik selv 11 på den gamle skala for snart mange år siden i emnet..
ThomasP, præcis...
kan man sikkert ikke nu for Tomnash ved ALT, haha :)
Som Liverpool fan må jeg understrege at Hillsborough havde intet med hooliganisme at gøre.
Faktisk kunne OP skrive om Hillsborough, om hele skandalen og om hvordan myndighederne fejlede katastrofalt! Mediernes fråden i ulykken, her tænkes specielt på The S*n, men også andre.
Så vidt jeg ved er der også kommet en ny rapport om ulykken!
Alternativt kunne man skrive om hooliganisme, uden at beskæftige sig med det - blot tage en psykologisk, sociologisk vinkel.
Man kunne læse/interviewe om hvorfor mennesker kan lide at gruppere sig i flok, hvilke psykologiske faktorer der medvirker til at ellers 'almindelige' mennesker begår handlinger de ellers ikke ville gøre hvis de ikke var en gruppe.
det er i hvertfald lidt tyndt imo at basere en opgave på enkeltmandsberetninger eller film om hooliganisme, hvor forfatteren også har et positivt afkast når underholdningsværdien stiger!
Kan heller ikke helt se, hvordan man skulle anvende spillefilm som kilder.
Football Factory, Hooligans osv, handler da om hooligans, men da det jo er filmatiserer, kunne man fristes til at tro, at produceren måske har gjort det lidt mere dramatisk e.lign:)
michel maffesoli skriver om neo-stammer, og hvordan unge søger efter en identitet. Det vil i hvert fald kunne bruge, alt efter din vinkel af fænomenet.
Spørg Kipster - Han var jo en af de rigtigt hårde drenge i sine hvide sportssko og cap, da han gik til fodbold med sine totalt seje BIF venner førhen ;)
AnthraxDK
Kan vi eventuelt tage en snak på msn?
Jeg synes, at denne her tråd har udviklet sig lidt i en forkert retning.
Dog vil jeg gerne takke alle dem, der har leveret relevante posts :-)
Jeg tillader mig lige at bumpe min tråd lidt :-)
Bump for nogen med en opgave omkring hooliganisme :-) Dusør på 200 kr udloves :-)
@ SuperPippo
Hver opmærksom på du ikke må tage andres rapporter og bruge den i din besvarelse, fik vi i hvertfald meget pointeret under vores orientering omkring SRP.
Skriver faktisk samme opgave :). Eller jeg skriver SSO på 2 år HF. Men har ligeledes om hooliganisme :).
Jeg hentede en opgave fra studieportalen.dk for at få inspiration,(23 sider om hooliganisme) jeg har dog ikke brugt noget fra den tekst i min egen. Men der er flere kilder i den, som kan bruges :). Kan sende den til dig ? :)
Som BTR siger må man ikke tage andres rapporter. Men det er en god måde at få ideer til hvilke områder man skal søge :). Jeg fik hvertfald gang i hovedet, efter jeg læste noget af den :)
Jeg er sgu ligeglad. Så længe det ikke er en aflevering, der ligger på nettet, så opdager de aldrig noget :-)
Den jeg har brugt inspiration fra, er fra studieportalen. Skal ikke kunne sige om de kan finde det der.
Men kan sende dig opgaven også kan du jo selv se ? :)
@alle
SuperPippo er blevet banned, da mange ting pegede i retning af at han var dobbeltprofil med vores allesammens bomb2thm. Det opfordres derfor på det kraftigste at tænke sig godt om før man handler med denne profil på nogen måde!
@Mags
Du har tilfældigvis ikke den analyse af Among the thugs liggende? jeg skal nemlig skrive min SRP om hooliganisme og skal også analysere denne bog.
Ville være en stor hjælp.
Fmfuglsang.