Hej PN
Har fået brug for lidt juridisk hjælp i forbindelse med en forsikringssag, så jeg håber, der er nogen, der ved noget om emnet.
Sagen er som følger:
Den 8/7 kører bakker en fyr ind i min bil, og han påtager sig selvfølgelig ansvaret for skaden. Han har forsikring hos Codan, og det er hans ansvarsforsikring, der skal dække skaden. Da det tager lidt tid før jeg modtager en erklæring fra Codan om, at de vil dække skaden og pga. ferie, har jeg endnu ikke fået repareret skaden, da en anden bil den 31/7 påkører min bil mens den holder parkeret. Føreren af denne bil har også Codan, og det også hans ansvarsforsikring, der skal dække skaden. Jeg får efterfølgende et brev fra Codan om, at de vil dække skaden.
Nu har jeg så fået min bil på værksted. Den ene skade løber op i ca. 10.000, mens den anden skade løber op i ca. 12.000. Bilen har en værdi af ca. 15.000, og begge skader kan således godt laves, da de ikke overstiger bilens værdi. Jeg har af flere omgange fået at vide af Codan selv, at skaderne takseres separat, men i dag bliver jeg ringet op af en taksator fra Codan, der fortæller, at bilen bliver erklæret totalskadet, da de to forskellige skader samlet overstiger bilens værdi.
Jeg mener ikke, at det kan være rigtigt, at skaderne lægges sammen på denne måde, og det lader jo heller ikke til, at Codan er enige med sig selv. Men hvordan er reglerne på området? Findes der mon en kløgtig PN'er, der har styr på det?
To skader på bil - forsikring, jura
Laver lige et knap så diskret bump. Det skal siges, at skaderne fra de to forskellige hændelser er to forskellige steder på bilen, så det er intet problem at identificere, hvilke skader der er sket ved hvilke hændelser.
Der er jo ingen tvivl om, at havde det været 2 forskellige selskaber, så var skaderne blevet repareret og bilen ikke takseret som totalskadet.. Det må jo tale for, at skaderne skal repareres..
Men hvad selskabet har lov til rent juridisk - det er svært at gennemskue.
hvordan er deres tilbud så?
Har selv prøvet et tilfælde hvor skadens pris var større end bilens værdi.
fik 5000 mere end jeg havde betalt for bilen , så var rimelig tilfreds.
Jeg er ikke interesseret i at få bilen totalskadet, med mindre jeg kan få betydeligt mere, end den er værd, og det kan jeg ikke.
Jeg kan sagtens køre i bilen, skaderne er udelukkende af visuel karakter.
De er til at handle med, så evt foreslå dem at give dig 15.000kr kontant. Så har de sparer 7000kr, og hvis du er ligeglad med det visuelle samt gensalgsværdi, så har du til en god ferie:-)
Man siger en bil er totalskadet, når reparationsomkostningerne overstiger bilens handelsværdi. Jeg kan ikke se, at det, at der er tale om to skader skulle ændre herved.
Der er en %-sats for, hvornår der er tale om totalskade af bil. I øjeblikket er den 75%. Så hvis reparationsudgifterne er mindst 75% af bilens handelsværdi, er den totalskadet. For biler er "totalskade" et skatteteknisk begreb, idet der skal betales ny registreringsafgift, hvis bilen bliver genopbygget efter en totalskade.
Men man har dog altid ret til at reparere, uden at der skal svares ny afgift, hvis den samlede reparation er max 25.000 kr. Din bil skal derfor ikke afmeldes, hvis reparationsudgiften kan holdes under 25.000 kr. inkl moms.
Sagen bliver simplere ved, at det er Codan der hæfter for det hele. Codan skal aldrig erstatte mere end dit økonomiske tab. Dit tab er maksimalt bilens handelsværdi. Codans forpligtelse er derfor 15.000 kr., hvorefter bilens rester er Codans. Måske kan du lave en aftale med Codan, hvis du gerne vil have bilen genopbygget. Men de er ikke forpligtet ud over 15.000 kr. minus skrotværdi.
Okay, tak for svar!
Eftersom jeg jo har skriftligt fra Codan, at de vil dække begge skader, vil jeg så ikke bare kunne køre på værksted og bede dem om at lave den ene skade? De, eller taksatoren, vil så vurdere, at skadens værdi ikke overstiger bilens værdi, og det vil derfor være muligt at få skaden udbedret. Dernæst kan jeg køre på et andet værksted med den anden skade, hvor de, eller taksatoren, vil vurdere, at denne skade ikke overstiger bilens værdi, og at den derfor kan udbedres?
Hvad du vil forsøge at svanse igennem mod bedre vidende, må du selv ligge og rode med ...
Er du FDM medlem? Hvis ja, så smid dem en mail. Deres juridiske vejledning er super god.
Jeg vil naturligvis ikke forsøge at snyde, men jeg er stadig ikke overbevist om, at Codans måde at opgøre skaderne på er korrekt. Nu har jeg været i kontakt med FDMs juridiske afdeling, der umiddelbart giver mig medhold, så det må jeg jo håbe på holder.
Spørgsmålet er jo om du kan køre på et værksted og få en pris på en absolut minimal udbedring. Lade Codan erklære den totalskadet og så få den "genopbygget" hos dit værksted og få den på gaden igen. Codan slipper 15k + vraget og papirerne. Du skal selvfølgelig arbejde lidt for sagen, men måske er der lidt skattefrie kroner i overskud til slut. Men det skal undersøges nøje. Når det er forsikringsskader har værkstederne altid den gyldne pristavle fremme.
Det er noget lort, ville også overveje at spøre Codan om du kan få penge i hånden her og nu, og så slipper i begge for mere bøvl.
Eller selvføldig at du gerne vil have det udbedret hvilket jo er det du gerne vil.
Ellers sig til dem at du vil bekæmpe det og så også gør det. Tror du har en ok chance for at vinde men det komme til at tage tid, og der er en uvished om at de kan ende med et tab på 10k+
Ham jeg snakkede med fra FDM syntes, at Codans afgørelse lød mærkelig og gav umiddelbart mig medhold, men han kan ikke udtale sig nærmere, før han har set noget konkret, dvs. når jeg modtager noget skriftligt fra Codan.
Det kan godt være, at jeg skal se, om ikke vi kan finde på et kompromis. Det er jo trods alt ikke synderligt mange penge, det drejer sig om, og sådan en sag kan jo nok godt trække noget i langdrag.
At de vil dække begge skader, er ikke det samme som, at du har fået bekræftet, at du kan få begge skader repareret (afhængig af formuleringen i brevet). At dække skaderne betyder jo bare "i henhold til gældende praksis". Eftersom praksis er, at man ikke reparerer for mere end bilen er værd, så kommer du nok bare selv til at hænge på alt over 15.000, som du får lavet.
Der er ikke noget mærkeligt i ikke at ville dække reparationer for mere end værdien af det skaderamte ...
Codans kommunikation kan derimod godt have været mærkelig, hvis det var det FDM mente ...