Oh well, man kan vel altid spørge!
Jeg har fået den ærefulde opgave at agere toastmaster til min søsters bryllup. Det er min debut i rollen, hvorfor jeg måske mangler lidt input til hvordan det "kan" gøres.
Jeg er med på hvad rollen er og hvilket opgaver jeg skal løse gennem dagen og middagen.
Jeg tænker, hvis nogle af jer inputs til hvordan jobbet kan gøres må i meget gerne byde ind. Måske i har en bestemt situation i tankerne, hvor i tænkte: fedt mand! godt lavet eller han gjorde det sgu godt.
Fyr løs...!
Toastmaster - Søsters bryllup
K_B_B skrev:
Jeg ville kigge efter en der ligner den her, det er kvalitet!
UUH! Tillykke med tilliden fra din søster! Jeg var selv toastmaster til min storebrors bryllup og min svigermors 50års. Du skal se det som et stort skulderklap først og fremmest :)
Når folk ellers er færdig med at smide billeder op af toastmaskiner, vil jeg da lige komme med mine input :)
Jeg ved ikke hvilke forberedende ting i har gjort, men sørg for at det står på invitationer at DU er toastmaster og folk skal henvende sig i god tid med indslag/sange.
Det vigtigt du sætter dig ned med din søster og hendes mand og i snakker om hvilke forventninger de har til dig. Samt at de hjælper med at lave den første liste af talere. Da det er din søster formoder jeg du kender din egen side af familien godt nok til at vide hvem der kan forventes at holde tale/sange. Men fra gommens side er det vigtigt lige at spørge om hvem han forventer kan/vil holde en tale.
Når det er sagt er der selvfølgelig en rækkefølge af obligatoriske taler der SKAL overholdes jvf. traditionen. Den rækkefølge må du lige google dig til, da jeg ikke kan huske den.
Udover det, så skal du prøve, når tiden nærmer sig (måske 3-4 dage før brylluppet), at samle de informationer/mails/opkald du forhåbentlig har fået af folk der har sange/indslag. Herfra skal du prøve at lave et nogenlunde overslag på et stykke papir og/eller notesblok. Vær dog opmærksom på at du skal passe på med at skrive tidspunkter på en sådan liste og at den udelukkende skal ses som et overblik for dig selv, da der altid kommer nogen og ødelægger programmet, såsom den stive onkel, din søsters barndomsvenner, gommens barndomsvenner, der nu alle sammen har drukket sig mod til! Og det vil med 99% sikkerhed ske der kommer en 1, 2 ja måske 4 personer hen til dig som liiiiiige ønsker at holde en tale..
Min pointe er egentlig, pas på med at planlægge for meget, men pas også på med at planlægge for lidt.
Jeg lagde følgende program som sådan et outline:
Ankomst: 17:30 (Her kan det sagtens være din søster forventer DU byder velkommen og ber folk sætte sig til bords. aftal nærmere)
Til bords: 18:00
1 x Tale (Alt efter hvor sej gommen er, byder han velkommen og giver ordet til dig vedr. praktiske ting)
1 x Tale (Toastmaster fortæller om praktiske ting (rygning, toiletter, e-cig, + andet og husker at takke for tillidden)
1 x Præsentation af ALLE gæster (Bruden og gommen præsenterere alle gæster sammen - Det ikke sikkert i gør det, men det meget sjot)
Forret #1
1 x tale (husk, det skal være når du kan se at folk er ved at være færdige, men inden alle rygerne forsvinder) (Jeg mener at gommen skal på her
Kort pause.
Forret #2
1 x Sang (når folk er færdige)
Hovedret
1 x Tale
Pause
1 x Sang
Ost: Hvis der serveres ost er det ok at folk taler indover da man "bare" sidder og snacker.
1 x Tale
1 x Tale
Dessert:
1 x Sang
1 x Tale
Takketale fra gommen
Det her var blot det program jeg lagde inden. Det holde overhovedet ikke, men det giver en god base og rette udfra!
Selve programmet fylder en A4 side med massere af luft omkring, så man kan tegne og skrive på det. Så stikker du bare A4 siden i inderlommen med en pen og du har good to go. Drop alle tanker om at gøre det på en iPad. Har prøvet og droppet det efter 1min.
Husk at lade folk spise. Lad vær med at præsenterer en tale LIIIGE når folk har fået serveret en ret. En af de vigtigeste opgaver er at sørge for et godt flow og gommen/bruden ikke opdager noget som helst og at det bare kører! Det er deres dag, så spørg kun hvis det er vigtigt.
Som toastmaster er det sværeste tit at få samling på folk. Du vil uden tvivl komme til at hade alle rygerne, fordi de konstant er væk fra deres plads.
Husk dertil at det er DIT job at sørge for at bruden og gommen dansker brudevals inden kl 24!
Nu ved jeg ikke hvor brylluppet skal afholdes henne, men hvis man har leget sig ind på en restaurant eller Hotel eller lign. så er der som regelt en "overtjener" som kan hjælpe dig og som 100% har prøvet at støtte en toastmaster før. Udover det er kokken også en god en og tale med inden.
Fuck en lang smørre! Umiddelbart min længste post på PN :)
Skriv endelig hvis du har spørgsmål! Så skal jeg prøve og besvare dem efter bedste evne :)
Tak til #4 for at få mig til at kløjs i morgenmaden :D
Sørg for at give folk taletid.
Nogle mennesker forstår og formår simpelthen ikke at holde en kort og præcis tale, og fabler løs som om deres tale er den eneste i hele festen.
når folk henvender sig med indslag skal du derfor sige:
Mange tak for henvendelsen, da der allerede nu er mange indslag vil vi afsætte X minutter til dit.
Det gør både servering af mad, hele festen og taler og sange bedre at der er tidscap på!
@DaBlam
Ja i teorien er det en rigtig god ide. Det kan dog være svært at gøre sådan overfor nær familie eller en barndomsven,, som halvt inde i hovedretten finder ud af de gerne vil holde en tale.
Derfor er det også vigtigt at have disse personer indregnet, på bedst mulig vis, i programmet man laver på forhånd :)
Tak for svarene alle, brugbare eller ej :-)
Jeg er allerede blevet kontaktet af flere som ønsker taletid til festen, og de får selvfølgelig en plads i tidsplanen. Derudover må vi se om der kommer nogle impulsive taler, hvorfor planen løbende må revurderes. Der er meget allerede, så håber jeg kan få det til at forløbe nogenlunde flyende uden at gæsterne er lænket til stolen hele aftenen.
Jeg påtænker desuden selv at lave underholdning, så hvis folk har gode ideer til underholdning der vedrører sin (eneste) søster må i gerne komme med inputs. Jeg tænker lidt på at svoger skal gøre sig "fortjent" til hende etc.
Det er desværre nogle der misforstår opgaven som toastmaster, og tror det er deres rolle at underholde gæsterne med indskudte jokes o.l. Det er naturligvis ikke din opgave.
Så jeg mener du skal gøre noget ud af understrege at dit indlæg er i rollen som bror ikke i rollen som TM.
Synes egentlig ikke du behøver/bør lave underholdning, lyder til der kommer rigeligt.
din underholdning består i at være en god toastmaster.
evt. Kan du flette lidt gode historier ind i diverse optakter, mere synes jeg ikke du bør gøre.
god fest! Nyd det, er du god blir det ikke sidste gang ;)
kocmann, jo man kan. Men hvorfor? lyder da til OP glæder sig! Selvom man da kan blive nervøs over det..
men kan faktisk være en rigtig god og lærerig oplevelse:)
Selvom det er sagt, vil jeg gerne understrege hvor vigtigt det er, at koordinere grundigt og løbende med serveringspersonale og køkken. På den måde er du sikker på, at folk har vin i glasset under indslagene. Du undgår samtidig, at maden kommer ind halvkold, fordi køkkenet har stået klar med den i de 15 minutter højskoleveninderne har holdt 'rundetale'.
Edit: og hvis du er nervøs for, at rygerne er væk hele tiden, kan du alliere dig med en ryger ved dit bord, og bede vedkommende om at få folk med ind, når du har et indslag på vej. Undgå for Guds skyld at indlægge deciderede rygepauser. Det virker forkert på rygerne, og vi har en tendens til ikke at overholde dem alligevel - især ikke efter 5. glas vin :)