Toastmaster til bryllup

#1| 0

Jeg skal være toastmaster til et bryllup ved min bror og hans kommende kone her til september. Det er første gang jeg er toastmaster og har ikke deltaget til ret mange bryllupper, så er lidt på bar bund.

Der er tale om et "klassisk" bryllup, halvfin location, ca 70 deltagere.

Jeg søger egentligt bare lidt generelle fifs, tips og tricks til ting der har fungeret godt ved bryllupper I har været deltager til.

Jeg har selvfølgelig været de tidligere PN tråde igennem vedrørende samme emne, men det kan jo være der er nogle der ligger inde med nogle nye guldkorn.

 

Hvad er PN's indstilling til talerækkefølgen? Jeg hælder mest til at følge den klassiske Emma Gad rækkefølge, bare så folk ikke blive forvirret - men ved ikke om det er for rigidt.


Jeg har spurgt brudeparret hertil, om de har ønsker, men jeg ved egentligt ikke hvor meget de skal informeres - de skal vel ikke nødvendigvis vide noget om hvem der har planlagt indslag i løbet af aftenen?

24-08-2020 21:19 #2| 1

Følg Emma Gad IMO, og nej brudeparret skal ikke informeres om hvem der har planlagt indslag.

 

Sørg for at koordinere med evt. serveringspersonale i forhold til om de ønsker indslag under de enkelte retter, eller i mellem retterne, og hold dem altid opdateret i forhold til hvornår indslagene kommer, så de ikke kommer drønende med vinen midt i indslaget. 

Knyt evt. en sætning til hver enkelt taler når du præsenterer dem, for at gøre det lidt anderledes. 

Sørg for at have overblikket og vær orienteret om alt fra brudeparret inden festen, således at de blot kan nyde dagen og du håndterer alt det praktiske.  

Sæt rammerne, specielt i disse corona tider. Med det mener jeg aftal på forhånd med brudeparret om de eksempelvis ønsker kram, kys på kinden når modparten er væk osv. 


Ønsker de eksempelvis ikke kys på kinden, bør du informere alle om det i starten af festen. 

 

Redigeret af ktothep d. 24-08-2020 21:23
24-08-2020 21:35 #3| 1

Hold Imo præsentationer af talerne så kort som overhovedet muligt - har oplevet flere der tror de lige bør fortælle et par minutter om deres  personlige relation til taleren eller en lille anekdote hvilket er helt malplaceret.


Når i ankommer til stedet i skal spise, så tag fat i køkkenpersonalet med det samme og koordiner hvad der skal ske hvornår. Spil gerne med åbne kort og sig at du er helt grøn, og derfor åben for forbedringer - så ved de også bedre hvad de har at arbejde med.

25-08-2020 01:47 #4| 0
Fantomet skrev:

Hvad er PN's indstilling til talerækkefølgen? Jeg hælder mest til at følge den klassiske Emma Gad rækkefølge, bare så folk ikke blive forvirret - men ved ikke om det er for rigidt.


 

 Det synes jeg bestemt ikke det er, men jeg er også traditionalist.
Vær opmærksom på at din egen tale kan ligge på to forskellige tidspunkter alt efter om du både er forlover og toastmaster eller du kun er toastmaster.

Som allerede nævnt, så er koordineringen med køkkenet/overtjeneren vigtig at have på plads.
Synes dog ikke det er dem der skal bestemme hvornår taler og indslag skal på, men selvfølgelig fint hvis de har inputs.
Der kan jo være nogle retter der ikke har godt af at vente på at Onkel Jørgen har holdt en 20 minutter lang tale.

25-08-2020 08:02 #5| 0

@Perikles

 

Han er bomben - sidst han agerede toastmaster, modtog han stående ovationer fra gommens mor inden hver præsentation.

25-08-2020 12:26 #6| 0
Leopatra87 skrev:

@Perikles

 

Han er bomben - sidst han agerede toastmaster, modtog han stående ovationer fra gommens mor inden hver præsentation.




Det er så herligt når der er en god toastmaster, situationsfornemmelse, lune, humor og overblik..
25-08-2020 13:47 #7| 4

Var toastmaster forrige weekend. Vi (var to om tjansen) havde bedt alle talere om deres bedste råd til brudeparret i deres ægteskab og vi brugte således disse til kort at introducere taleren, så vi fortalte rådet først og så gav ordet til vedkommende. Det tog under 30 sek per person, vi skulle aldrig opfinde nogen dyb tallerken og gav et personligt touch der virkede rigtig godt. Især hvis man får mikset rådene sammen, så der både er fine og sjove optakter.

 

Held og lykke med det. Jeg synes det var super hyggeligt på dagen. Forberedelsen var dog en killer. 

 

25-08-2020 16:41 #8| 0

Tidsgrænse per indslag må være et must.

25-08-2020 19:29 #9| 3

Brudeparret har valgt dig med baggrund i den person du er. De ønsker formentlig, at du opfører dig derefter.

 

Hvis du er struktureret og rolig uden at være festens midtpunkt, er det også denne side de ønsker at se, hvorfor du nok ikke skal finde på alle mulige tricks og løjer. Omvendt hvis du er meget udadvendt og fyldt med humor, så forventer de nok også lidt lir fra din side.

 

Jeg har været til en del bryllupper og de bedste toastmasters har altid været mænd. Det skal nok gå super fint;)

25-08-2020 20:08 #10| 0
Travkongen skrev:

Tidsgrænse per indslag må være et must.




Og tæl højlydt ned fra 10.
Tip: Se om de kan få alle gæster med og i stedet for 0 råber du skål.
Efter de første par tidsoverskridelser er det min erfaring at gæsterne selv begynder at tælle ned, når indslaget bliver lidt for tørt.
26-08-2020 07:54 #11| 10
Froopa skrev:

Og tæl højlydt ned fra 10.
Tip: Se om de kan få alle gæster med og i stedet for 0 råber du skål.
Efter de første par tidsoverskridelser er det min erfaring at gæsterne selv begynder at tælle ned, når indslaget bliver lidt for tørt.

 

 wow... det ville jeg godt nok syntes var lidt for landmands humor agtigt, og jeg ville være pænt irriteret over det til mit bryllup. det må være bydende af finde en høflig at gøre opmærksom på at man skal prøve at blive færdig.. 
Det andet nedtælling kan jo evt ødelægge en ellers meget følelses ladet fin tale. 

Til mit bryllup medbragte toastmasteren et båthorn og hver gang folk lige som skulle komme ind til tale mv. kunne han dytte med det. det var et hyggeligt indslag som faktisk gjorde at folk indfandt sig. 

26-08-2020 08:05 #12| 11
Turbonegeren skrev:


Til mit bryllup medbragte toastmasteren et båthorn og hver gang folk lige som skulle komme ind til tale mv. kunne han dytte med det. det var et hyggeligt indslag som faktisk gjorde at folk indfandt sig. 

Af ting til et bryllup der virker “landmands-humor-agtigt”, er et båthorn til at kalde folk sammen med meget højt oppe på listen. Måske endda i top 3.

26-08-2020 08:08 #13| 1

Lav rygeregler, har jeg gjort alle gangene med succes.
Intet mere irriterende end at skulle hente rygere konstant ind
Spørg hvor lang tid indlægget/talen tager, og planlæg med køkkenet, så det passer ind.
Om du vil præsenterer hvordan personen er tilknyttet brudeparret, er ikke en dårlig ide.
Hold dig lidt tilbage med vinen, så du er klar i hovedet hele vejen. 😊😊
Afstem brudeparrets forventninger til dagen, deres fest deres forventninger.
Vær forberedt på, at nogle talere er meget nervøse, så tag en sludder med dem, og giv dem tid til at tage sig sammen, så de er klar, her kan rækkefølgen måske ændres, feks en søster som normalt er noget af det første, gerne vil være en af de sidste, da hun lige skal bruge en flaske vin at varme op på. 😊😊
Husk ikke at være alt for meget i focus, selvom det er svært, da man hele tiden skal være på.
Har ændret lidt på min taktik de sidste gange, har varskoet næste taler diskret, og med et nik til personen, så rejser de sig og laver deres tale, her undgår du at hele tiden komme i focus, og folk bliver ikke træt sf, du hele tiden rejser dig.

Vær cool, det skal nok gå, og kløjs du lidt i det, ja så griner vi bare lidt af det og er videre. 😊😊

26-08-2020 08:37 #14| 0
nothing878 skrev:

Af ting til et bryllup der virker “landmands-humor-agtigt”, er et båthorn til at kalde folk sammen med meget højt oppe på listen. Måske endda i top 3.

 

 Det kommer vel meget an på hvordan man håndtere det, i min optik i hvertfald. 
Jeg syntes det kan gøres meget meget elegant, det er jo ikke sådan at man stiller sig midt i forsamlingen og båtter. 

Jeg ser dog ingen måde at gøre en høj nedtælling fra 10 sek elegant. og hvis nu taleren er nervøs men mangler at få afsluttet ordentligt syntes jeg personligt at det er stærkt grænseoverskridende at selskabet / toastmaster begynder at tælle ned. 

Hvad er dit alternativ til at kalde folk sammen? råbe? en klokke? 

26-08-2020 22:41 #15| 0
Turbonegeren skrev:

 

Hvad er dit alternativ til at kalde folk sammen? råbe? en klokke? 

 

27-08-2020 18:34 #16| 0

Tak for de mange gode råd - der er lidt mere at arbejde med! :) 

13-09-2020 12:01 #17| 0

Jeg er godt igang med planlægningen, og det går egentligt planmæssigt - forudsat at corona ikke kommer og aflyser festen.

 

Har lige nogle supplerende spørgsmål:

 

Hvornår kan jeg tillade mig at give festen fri? pt. har jeg en foreløbig tidsplan der siger at vi skal være færdig med dessert ca. 22:30. Brudevalsen skal formenligt først danses lidt i midnat regner jeg med. Jeg betragter mig først som endeligt færdigt, når brudevalsen er danset, men tænker øvrige indslag gerne må stoppe lidt før det.

 

Er det  ok at fortsætte med indslag efter desserten, eller betragtes festen som værende "givet fri" når vi desserten er spist? Vi kommer til at sidde ved flere separate runde borde, så det kan tænkes nogle kan finde på at rykke lidt rundt.

 

En af min brors kammerater, som også er en af mine venner, vil arrangere "Skolegen". Selvom det jo på ingen måde er en nyopfindelse til et bryllup, så ved jeg både min bror og hans kommende hustru vil synes det er sjovt, så det støtter jeg selvfølgelig op om.

 

Hvor ville I ligge det tidsmæssigt? Jeg tænker umiddelbart at ligge det en gang umiddelbart efter desserten, inden jeg giver festen helt fri.

 

Er der iøvrigt nogle der ligger inde med "sjove" spørgsmål til skolegen - der er selvfølgelig dem der relaterer til brudeparret helt personligt som PN ikke kan være behjælpelige med, men der må være nogle generelle der er gode ved alle brudepar. De kan godt tage lidt gas, så kom også gerne med dem der går til grænsen og lidt over, så sorterer jeg selv ud.

13-09-2020 13:03 #18| 0

I min optik bør du ikke ligge indslag efter desserten, derudover så husk og lig minimum
5-10 minutter ekstra på hvert indslag, i forhold til hvad du er blevet oplyst - de tager altid længere tid! 

Grunden til jeg personligt ikke ville ligge indslag efter desserten, skyldes at jeg personligt ser desserten som et tegn på at middagen er overstået - derudover så er min erfaring at uanset hvor godt du har det planlagt, så rykker tidsplanen altid en lille smule tættere mod kl. 00:00, og dermed brudevalsen der skal nåes inden. 


Med hensyn til din brors kammerat, mener jeg blot du skal sikre at dem der er vigtigere har talt inden, eksempelvis bruden, brudgommen, familie osv. 


Redigeret af ktothep d. 13-09-2020 13:03
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar