Hey hey
Jeg har næsten lige sat mig. Stakken har jeg fået fra en anden ved bordet.
Jeg har 190 hænder på villain og eneste note jeg har på ham er at han er set calle sin straight ip på turn da han klonker i stedet for at rykke ind over.
I det lille stykke tid jeg har siddet her har jeg 3bettet villain meget. Minimum hver anden gang han har åbnet. Han spiller btw 46/16/1,5 over de få hænder vi har på ham.
Nå, men hvad stiller vi op på turn?
Seat 5 is the button
Seat 10: Superskurk ( $485.30 USD )
Seat 1: Superhelt ( $424.00 USD )
Seat 3: saikkonen10 ( $77.15 USD )
Seat 4: Mario&Luigi_ ( $205.30 USD )
Seat 5: Lumpfish1308 ( $223.00 USD )
Superskurk posts small blind [$2.00 USD].
Superhelt posts big blind [$2.00 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to Superhelt [ A♦ 6♦ J♥ K♥ ]
saikkonen10 folds
Mario&Luigi_ folds
Lumpfish1308 raises [$8.00 USD]
Superskurk calls [$6.00 USD]
Superhelt raises [$30.00 USD]
Lumpfish1308 folds
Superskurk calls [$24.00 USD]
** Dealing Flop ** [ 6♣, 5♣, K♠ ] - 72
Superskurk checks
Superhelt bets [$60.00 USD]
Superskurk calls [$60.00 USD]
** Dealing Turn ** [ 3♠ ] - 192
Superskurk bets [$192.00 USD]
Superhelt ??? Jeg har 332 i stakken.
Top to i rr pot dum turn plo200 deep.
Hvis ikke vi har nogen reads på hans donk-potudstik på turn, må vi sgu i mucken her.
Jeg ved godt, at vi har pounded ham hårdt pre, og at han er set flatte en klonket strassen tidligere, men selv mod dobbelt farvetræk + lidt på siden, er vi kun even money, hvilket jeg antager må være bunden af hans range - toppen af hans range har os derimod gevaldigt i sækken, så med mindre vi har et solidt read på, at han er blevet tilpas rødglødende over, at vi har givet ham utallige nakkedrag, kan jeg ikke se, at vi bør fortsætte med top2 her.
Yderligere brugbar info til analysen kunne være:
- Hvordan har han reageret på vores 3-bets so far?
- Hvad kan vi sige om hans dobbelte call OOP pre?
- Hvad kan vi sige om hans pot-udstik på turn efter C/C flop?
Han har kaldt samtlige mine rr og 4bettet nul gange.
Han har ikke 3bettet særlig meget, måske faktisk slet ikke. Men han har heller ik haft muligheden særlig meget, da det næsten kun har været mig og ham der har åbnet hænder ved bordet. Så dette er bare endnu en hånd i hans store range af hænder.
Hvad vi kan sige om udstikket? At han repper et klonk?:)
Well, det er jeg ikke nødvendigvis enig i, hvis du mener 74xx (dog er hans range nok ok bred, hvis du siger, at han har kaldt alle RR). Han ligner dog en mand, der gerne vil afslutte hånden her og nu og derfor leder efter FE, hvilket sagtens kunne være et dobbelt farvetræk med lidt på siden, men problemet er som tidligere påpeget, at hvis vi tager fejl, er vi godt og grundigt pakket væk - er det derimod korrekt antaget, så flipper vi stadig kun om potten.
Er han dygtig og kan finde ud af at læse boards, bør han dog krydre sin range med en del skum, da der er utrolig mange hænder, hvor vi må give op på turn, men hans stats indikerer sgu bare ikke rigtig, at han skulle begynde at være overkreativ...
Som CHJ, vi kommer maksimalt ind i et flip for vores penge vs bunden af villains formodet range.
Er vi forkert på den, kommer vi gevaldigt skidt ind om 212bb's, hvilket i mit hoved virker spew.
Hmmm... Tror jeg skubber her. CHJ har ganske rigtig nogle gode pointer for fold, men hvad så med dette:
- Hvis vi skubber skal vi bruge ca 39% mod hele villains donk-pot range, antaget at han aldrig folder til skubbet. (332/850 ca)
- Udover de mange flips (hvor det jo er en semi-katastrofe at folde da der ligger næsten 100bb døde penge) kan vi også løbe ind i en del turned spar-FDs+ str8drw eller turned spar-FDs+dårligere made hands. Mod disse er det forfærdeligt at folde.
- Ja, som CHJ siger er vi godt i sækken når vi tager fejl, men de to ovenstående punkter får mig til at mose her.
Jeg tror nærmest aldrig jeg har set en str8 ved sådan et turndonk.. Og jeg er ikke i nærheden af fold-knappen. Et flushkort havde været mere trixy..
+1 til AB
Min første tanke i de her spots er: "Fuck nu af du har jo ikke en streg". Der er altså ikke mange 74 combos i hans range med mindre han skræller sygt løst af. Og hvis han kalder med en del 74 combos så er der altså også meget andet godt i hans range, hvilket forøger sandynligheden for at han bluffer skum. 42 har han stort set aldrig
Jeg forventer at se par + spar eller 87 + spar oftere end 74
Som bordet er strikket sammen og med stacks må det være et skub
Jeg vil stadig fastholde, at det er WP af OP, når vi smider på turn. De hænder fra villain's range, jeg har forsøgt at smide i regnemaskinen giver at best neutral EV.
Når vi så samtidig fastholder fokus på, at hans stats ikke just indikerer, at han er den type spiller, der begår store aggressionsfejl, så er det altså et stretch/alt for tyret at sige butikken her; igen med tanke på, at hvis vi skulle tage fejl, trækker vi uhyggeligt slim.
På et mere generelt plan omkring denne type villain, er min erfaring, at det bliver en kunst at begrænse vores marginale spots og kampe, når vi bør have så stor en spillemæssig edge på ham. Således er det en katastrofe at få mere end 2 oplæg ind, hvor vi kan være helt væk med mindre, han er typen, der auto-sprøjter 4 oplæg, hvis han falder af.
donk ;)
Amen please altså.. Det der turndonk er for hænder, der ikke gider at skulle tage en lortebeslutning, når hero 2ndbarreller turn.. Jeg forventer at best 876 med fd, 654 etcetc. Det er dybt godnat at folde top2 i det her spot.
@Asger_b
Hvorfor vil du opsøge marginal EV (at best) mod en spiller, som vi obv bør kunne owne meget hårdere ved at spille med tålmodighed og disciplin... jeg ser ingen langsigtet plan i at begå en potentiel stor fejl nu, frem for at tage markante EV spots mod ham senere...
Chj: Det er jo lidt den gamle diskussion, og jeg tror egentlig nok jeg fastholder, at man på et teoretisk plan skal tage alle +ev beslutninger.. Synes dog jeg har en del praktiske erfaringer der modsiger det, sp jeg underkender bestemt ikke argumentet..
@CHJ
"Hvorfor vil du opsøge marginal EV (at best)"
Det udsagn afhænger jo i meget høj grad af (obv) hvordan villains range vægtes. Hvis hero antager at mange af villains hænder netop er turnede spar-FDs med dårligere made/semidrws på siden, er det jo massiv + EV at skubbe.
Right?
@SayNoToBots
Ja, udsagnet tager udgangspunkt i, at villain er en halvpassiv fisk, som ikke bare sender pengene ind med par+hulskud (som han oftere vil kalde med). Hvilken range (evt. bunden af denne) mener du, at vi kan være massiv EV mod?
@Asger_b
Tyyyr! ;-)
@CHJ
"Ja, udsagnet tager udgangspunkt i, at villain er en halvpassiv fisk, som ikke bare sender pengene ind med par+hulskud (som han oftere vil kalde med)"
Så lad os da lige huske at nævne at vi har 190 hænder på manden, hero har poundet heftigt på ham, samt at villain er set slowplaye en turned str8 :)
At opstille en komplet range for dette move i propokertools virker (for mig) umiddelbart meget, meget omfattende, da villain kan komme til turn (og potte) med sygt mange typer af hænder.
I stedet vil jeg skrive nogle eksempler på equities, og så kan man selv afgøre i hvor stor grad villain er vægtet mod 74xx kontra de andre typer af hænder der nævnes.
Hero skal som sagt bruge 38,8% for at gå i 0.
Ad6dJhKh 52.50%
7s8s9hTh 47.50%
Ad6dJhKh 47.50%
5s6s3cAc 52.50%
Ad6dJhKh 65.00%
Kd3dAsQs 35.00%
Ad6dJhKh 62.50%
7s8s6h5h 37.50%
osv...
Ja, villains range kan godt gøres stærkere og det vil helt sikkert værre en del flips, men efter min mening også en hel del spots hvor det faktisk er villain, der er godt nede i sækken.
Da vi ikke engang har brug for 50%, men kun 38,8 synes jeg det er for stramt at folde mod dette donk-bet.
@SayNoToBots
Enig i, at vi ikke bør overvurdere stat, når vi kun har 190 hænder på manden, men omvendt bliver vi vel nødt til at kigge på de tal, vi har til rådighed...
Jeg fastholder stadig, at det må være sjældent, at vi kommer ind med massiv +EV i spottet og pointerer igen, at det er en katastrofe at få stakittet ind, de gange, hvor villain har klonket, og når vi samtidig i best case er ca. 2/3 i front (jf. dine eksempler), kan vi bare begå en potentiel stor fejl, hvilket er forfærdeligt, når det nu virker til at være en modstander, som vi sagtens kan spille bukserne af, hvis vi har tålmodighed og disciplin.
@CHJ
Min pointe er at der er mega mange combos vi enten har i sækken (monster +EV) eller flipper mod (+EV med god margin)og ganske ganske få 74xx combos (monster monster -EV.)
Regnestykket er altså således:
(MangeSpots X monster +EV) + (MangeMangeMangeSpots X betragtelig +EV) + (FåSpots x monster monster -EV) = Massiv +EV ;)
Til gengæld er jeg enig i at det er fornuftigt at vente på en lock-situation når vi som aktuelt er 200bb+ dybe.
@SayNoToBots
Tak for en super-lektion; mage til matematisk åbenbaring kan jeg ikke huske at have fået i mange år... ;-)