Trafikkaos!!

#1| 0

Man bygger stadig flere motorveje og udvider eksisterende veje med flere vognbaner, men hvad hjælper det, når antallet af biler stiger som det gør.

En ganske almindelig dag i myldretiden. Skulle ad Jagtvejen fra Nørrebros Runddel til Valby. Havde heldigvis god tid. Turen tog 43 minutter (hvorfor hedder det egentlig "myldretid", når det i virkeligheden går langsomt :D)!

Bilernes antal skal nedsættes og de skal ud af byerne! Her er nogle forslag (trafikministeren spiller sq nok poker og læser med her). Drastiske, men nødvendige:

1. Varetransport på bestemte tider.
2. Mange busser - og taxis i nødvendigt omfang.
3. Kun een bil pr husstand (gælder hele landet) - av! Ja, de unge må vente med bil til de er flyttet hjemmefra. Så finder de oz ud af, hvad det koster
4 Alderen for erhvervelse af førerbevis sættes op til 21 år. De unge er skyld i de fleste ulykker!
5. Folk med bopæl i byen. Bilerne forsynes med farvemærkater: Vesterbro rød, Nørrebro grøn, Amager gul osv.. Stor bøde til rød farve i grønt
område i dagtimerne og sådan fremdeles (tag bussen)!
6. Store parkeringspladser ved alle indfaldsveje. Parkeringsbilletten giver samtidig adgang til busser som kører hyppigt og gælder hele dagen.

Og således fik vi nedsat forureningen. Nedsat de 300 årlige trafikdrab. Og vi kan krydse gader og veje med ringe risiko for at blive kørt ned.

11-05-2007 14:03 #2| 0

" 3. Kun een bil pr husstand (gælder hele landet) - av! Ja, de unge må vente med bil til de er flyttet hjemmefra. Så finder de oz ud af, hvad det koster "

Og det er da intet problem for en familie ude på landet, der arbejder i forskellige retninger og er langt fra offentlig transport ...

11-05-2007 14:12 #3| 0

@Loneeagle

Varetransport i bestemte tider :)
Urealti8sk.

Busser
Jah hvem skal køre dem, der er mangel på chaufføre i forvejen

EN bil
Dagens Grin :)

4 Alder
Kunne måske være noget om.

5.
Delvis enig.

6.
Enig

11-05-2007 14:20 #4| 0
www.dansk-politik.dk/
11-05-2007 14:53 #5| 0

Heldigvis lever vi i et demokrati, hvor en fjollet flok regler som dem der aldrig kommer til udførelse. Hvis folk vil køre bil, så lad folk køre bil, det er deres ret. Hvis du har lyst til at tage bussen skal du være mere end velkommen til det.

Hvis du vil kæmpe for miljøet, så kæmp for mere resource-effektive biler, eller alternativt brændstof. Hvis du vil kæmpe imod antallet af færdselsuheld, så ja, held og lykke, den bliver sværere. Du får næppe lavalderen for kørekort hævet. Vi har i forvejen en høj lavalder for det.

København har, så vidt jeg ved, en fin infrastruktur til billøs transport, så du kan eventuelt opfordre folk til at benytte den.

Den slags diktatur- og overvågningssamfund som du opfordrer til minder mig mest om Orwell's 1984.

Dit bedste bud, som jeg faktisk kan bakke op omkring, er ideen med store parkeringspladser udenfor byerne, hvor folk kan sætte bilerne og tage offentlig transport videre. Jeg tror faktisk at lignende systemer er i brug flere steder, har bl.a. hørt om noget der minder om det i Helsingør, hvor folk der bor nær byen så kører i bil ind til Helsingør, hvor de stiller den og tager morgentoget til KBH.

11-05-2007 15:19 #6| 0

@loneeagle

Der er ingen tvivl om at vi står over for store problemer, både nu og i fremtiden. Og din generelle tankegang er da også fin nok.

Jeg sidder til dagligt og kigger på trafiktal hos Vejdirektoratet for indfaldsvejene til kbh, og det ser ikke godt ud. Trafikken stiger i øjeblikket med 2,5-3 % om året. Og de store veje Køge Bugt, Motorring 3 osv har allerede oversteget deres kapacitet mange gange. De er dog også ved at blive udvidet.

1. Mht varetransport har der faktisk været forsøg i Schweiz med ganske positive resultater. De har dog også en anderledes infrastruktur end os, og vi må erkende at de er langt foran os dernede, trafikmæssigt. Men i fremtiden er det garanteret noget der skal kigges på i DK også.

2. Kollektiv transport er altid godt..... Når det virker. Der skal ske store ændringer og forbedringer hvis kbh'erne skal tage bussen. Men metroen er kommet for at blive og den er jeg stor tilhænger af.

3. Tanken er fin nok, men holder ikke i praksis.

4. Det er sandt at unge MÆND er overrepresenteret i ulykkesstatistikken. Men ikke piger. Gennerelt mener jeg også at der kunne være en hvis "gevinst" ved at sætte kørekort-alderen op. Men teorien kan ikke understøttes af statistik, desværre.

5. Det har været oppe og vende med "zoneindeling" af kbh. Men det kræver ENORME recourser at udføre, og effekten af det er ikke til at spå om. Så det bliver nok aldrig en realitet.

6. Tjaaa.. Igen kræver det enorme recourser og forbedringer af den kollektive trafik. Og skulle den blive forbedret meget tror jeg ikke at det vil have en stor effekt, da folk sansynligvis vil benytte den offentlige i stedet. Folk gider ikke og "skifte".

Mht trafikdrab så er der 3 store faktorer der spiller ind.
1. sele
2. fart
3. alkohol
Kan man komme disse tre ting til livs ville vi kunne reducere antallet med over 50 %.

Den næste store ting der vil ske i dansk trafik er roadpricing. Det kommer til at koste penge at bruge indfaldsvejene. Og ta' ikke fejl... Det kommer..

11-05-2007 15:25 #7| 0

ctrl-c: planøkonomi_trafikpolitk.doc ctrl-v: OT-Pokernet :)

11-05-2007 15:30 #8| 0

Det var dog den værste gang pladder jeg længe har hørt...

11-05-2007 17:11 #9| 0

tror ikke unge bliver bedre billister bar forbi grænsen bliver sat på fra 18 til 21:D

11-05-2007 18:01 #10| 0

Den seriøse:
Carpooling baner samt store parkeringspladser (overvåget) pre by.

Den stadig seriøse, men lidt mere tvivlsom.
Fjern de høje kørselsgodgørelser (eller hvad det hedder på skatten) - jeg vælger at bo i byen og betaler mere for det, forurener mindre grundet mindre kørsel og det skal jeg straffes for. forurener dog mere pga tomgang og kø kørsel, men kan omgåes med lovforbud med at holde i tomgang mere end 1 min.).

Den knapt så seriøse.
Alterternativ til at personer der bor i KBH ikke må bruge deres(/vores) bil(er)- jf. punkt 5. Forbyd folk fra provinsen komme til KBH. Tag toget herind og benyt busser.
Forbyd studerende og pensionister (samt andre ligestående suspekte eksistenser) på gaden i myldertiden. De må kunne bruge gaden i off-hours.


Utopi (indtil videre).
Forbyd privatbillisme i middelalderbyen. Det vil have nogle afledte konsekvenser for resten af trafikken.

11-05-2007 18:15 #11| 0

@Kusseklaus
Skal vi gætte på Enhedslisten?? ;-)

11-05-2007 18:25 #12| 0

For helvede i er ikke bedre end politikerne.

Når folk køber flere biler, er det jo fordi de gerne vil have flere biler eller har et behov for at have flere biler. Så nytter det sgu ikke noget at dunke folk oven i hovedet med alle mulige mærkelige regler. Der er kun 1 vej frem, og det er at udbygge vejnettet.

11-05-2007 18:40 #13| 0

Tilsyneladende er der ikke mange af besvarelserne, som tyder på at man ser den stigende trafik som et problem. Vi lever lige nu - og er det egentlig så slemt? Ja, det er det! Om føje år vil det være et helvede, hvis ikke man kommer ud med nogle kontante løsninger.

En reducering af bilparken er vejen frem - derfor mit indlæg!

Når to biler støder sammen, er det sjældent at begge førere har skylden. Dvs. at den ene er uskyldig. Det kan han så ligge på hospitalet og glæde sig over. Jo færre biler des færre glade mennesker på hospitalerne (en anden besparelse).

Udbyggelse af vejnettet er ikke nok - og bekosteligt i forhold til nogle af mine forslag som i grunden var ment som et wake-up-call og for at lodde stemningen hos andre derude.

Storvezir:
Indrømmet. Den er en af de svære at føre ud i livet. Vi bor selv på landet. Naboen har en bil. Far kører mor til bussen og derefter til sit arbejde. 2 piger går eller cykler til skole = god motion (de er ikke overvægtige), så det kan for det meste lade sig gøre.

pantherdk:
Hvorfor er det urealistisk med varetransport på bestemte tider? Det kunne jeg da godt tænke mig at vide lidt om.

Manglen på buschauffører skyldes bl.a stress pga trafikken. Jobbet vil blive eftertragtet, når der ingen biler er at køre ind i.

Een bil = dagens grin? Ja, den er god. Jeg var godt klar over at den ville få gutterne op i det røde felt, men bilerne SKAL altså væk.
Det glæder mig dog, at du er med mig det halve af vejen :)

AllanBC:
Du kommer ind på Orwell, diktatur og overvågning. Hvad har det med indlægget at gøre. Medmindre du mener at lovgiverne er diktatorer, selvfølgelig.

Overvågning? Jamen, du er allerede overvåget. Mange steder. Gader, pladser, forretninger, banker. Hvis man har rent mel i posen, kan man vel ikke have noget imod det. Min holdning.

Foto er da oz i orden ved fartkontrol, især med alle de mange biler vi har kørende rundt. Vi skal ha' færre biler! :)

lampe:
En fornøjelse at læse dit indlæg. Du er inde i sagerne. Har fingeren på pulsen som man siger. Du skriver selv at vi står overfor store problemer. Derfor må der ske noget, hvorfor jeg mener at en del af førnævnte tiltag vil være en realitet om 10-15 år.
Og vi skal nok lære at køre med de offentlige transportmidler.
Allerede i midten af 60'erne betalte jeg for at køre på de italienske motorveje, og har siden ventet at vi ville få en lignende afgift herhjemme.



11-05-2007 19:58 #14| 0

@ LoneEagle

Kan sagtens se problemerne, men flere af dine forslag er urimelige IMHO.

3) En bil/hustand. Det rammer eksempelvis børnefamilier alt for hårdt.
4) 21årsgrænse. Nej tak, det skal udelukkende være en modenhedsbetragtning, der sætter grænsen. Ellers kunne vi ligeså godt sige intet kørekort til rødhårede.
5) Stor bøde til ... osv. Går ikke, folk må køre, hvor de vil.

Det virker som om du prøver at regulere dig ud af problemet. Jeg vil hellere skabe incitamenter:

a) Roadpricing
b) Langt større økonomisk differenciering efter miljøbelastning. Regeringens seneste udspil er for vagt!
c) Satsning på kollektiv trafik (som du også er inde på). P-pladser ved yderpunkterne skal øges. Priserne skal matche den miljø+trafikmæssige gevinst ved at folk bruger off. transport.
d) Det var alt, hvad jeg lige kunne komme i tanke om, her mens pokeren kører i baggrunden :-)

Ha en fortsat god dag.

PS. Jeg er heller ikke enig i det med overvågningen. Jeg har (for det meste?) ikke noget at skjule, men jeg hader at blive filmet konstant.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar