lasseh10 skrev:
Lidt off-topic men jeg bliver lidt nysgerrig på, hvordan står det til med Colombia-projektet? Jeg var der i marts-april, hvor jeg godt nok synes, at det er ved at blive en anden sag. Mere luftforurening, mere fedme, flere tatoveringer, mere flaky opførsel, flere prostituerede og flere backpackere.
Jeg arbejder nemlig selv på at relocate og har haft Colombia meget i tankerne og er nu endt med Rusland i stedet for. En by som f.eks. Skt Petersborg kan tilbyde langt bedre mad og stadig til en rigtig billig pris, gode faciliteter som luksus fitness og spa centre, fedt byliv, masser at gi' sig til og billig Uber. Pokeren ved jeg desværre intet om. Prismæssigt tæt på Medellin og på nogen områder bedre levestandard. Og så slipper man for visse udlændinge, da absolut ingen tager til Rusland for prostituerede, og visumkravene er meget strengere. Så de lokale er meget velkomne over for én, og der er ingen negative negativ stigma. Udover at Europæere er lidt for meget "NiceGuys". Det eneste negative er vejret om vinteren, som så også er et stort minus. Derudover skal man sgu passe på pigerne, hvis man vil leve som bawler, da det er svært ikke at falde for dem. De absolut slår Colombianerne (beklager) :)
Colombia-projektet kører sådan set fint, men jeg kommer (stort set) ikke til at være i Colombia resten af 2019. Den står på Vegas, Panama, Kiev, Lima og DK for Zreds og mit vedkommende og flere følger givetvis med (hvis de vil).
Vi har lejet hytten ud i Medellin, så det gav mening for os.
Mht Colombia (generelt betragtet), så må jeg være dig svar skyldig, da jeg udelukkende kender Medellin. Medellin ligner ikke noget andet i Colombia og den primære årsag hertil skal nok findes i én specifik business (det rimer på dopamin). De penge kommer byen enormt meget til gode og giver en voldsom vækst. Sikkerheden er større end nogensinde, turisterne valfarter til byen og væksten er (som nævnt) eksplosiv.
Dette avler - naturligvis - også lykkeriddere (prostitution og stoffer), men dette er nemt at undgå. Undgå Parque Lleras, men bliv i Poblado - så er du godt inde.
At der forekommer en ‘opblomstring’ af fedme, gourmet-behov og jewelry-butikker bl.a betragter jeg som en logisk konsekvent af ovenstående. Til gengæld opstår der ligeså større sikkerhed, bedre infrastruktur etc. En sen industrialisering kunne man kalde det.
Bottomline: Byen går igennem en rivende udvikling, hvoraf jeg finder størstedelen yderst positiv. På negativ-siden tæller at Parque Lleras er blevet noget rod.
Mht den direkte sammenligning med
Skt Petersborg, så må jeg ærligt indrømme, at jeg aldrig har været i Rusland. Dette forhold skal dog ikke forhindre mig i at komme med nogle indvendinger ;)
- Mad: Hvis man vil kan man spise helt suverænt i Medellin. Ren gastronomisk er MDE høj høj klasse - og vel at mærke til en billig penge. Ocio, Carmen, Provinza etc - fremragende restauranter. Det er svært at finde en ret til over 130 kr i Medellin, selv på byens bedste steder. Om Skt P. er bedre ved jeg af gode grunde ikke, men jeg tvivler på, at du kan spise lige så godt til de samme penge.
2. Luksus fitness og spa:
Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ved hvad det implicerer, men jeg har været i mange gyms i mde som har været upåklagelige.
Mht spa, så er Medellin helt i top pga deres overfladiske præferencer vedr æstetik og plastikkirurgi ;)
Så jeg kan ikke give medhold her heller.
3. Fedt byliv:
Enig! Medellins natteliv er stort og voldsomt, men det er ikke i min top-10 over det fedeste natteliv. Slet ikke.
4. Billig Uber:
Jeg har - i al beskedenhed - rejst en del, og MDE har nogle af de billigste (og sikre) taxaer, jeg har oplevet til dato. Her er det svært at konkurrere med MDE.
5. Udlændinge pga prostituerede:
Jeps, dem er der nogle af, uden tvivl. De holder til omkring Lleras og du spotter sådan en efter 3 minutters samtale ;)
Vi snakker not even close på Thailand-tilstande, men de findes.
6. Vejret:
Det er en af mine kæpheste. Flytter man fra DK - landet hvor det flyder med mælk og honning i gaderne - så skal vejret spille, imo. MDEs vejr er fremragende, dog til den kolde side, hvis du spørger mig. Jeg har boet ét år i Guayaquil, Ecuador hvor der året rundt er +28 grader - se dét ved man hvad er ;)
Det er en smagssag, I know, men det diskvalificerer Skt P., imo.
7. Pigerne :
Den er svær. Pigerne i MDE er dæleme også skabt af en urimeligt gavmild Gud. Men mon ikke du - per average - har ret her? Jeg tror det.
That being said, min onkel er russisk gift og taler meget varmt om Skt Petersborg, så den skal da have et skud på et tidspunkt.
Nb. Ret mig endelig hvor du er uenig eller lign. I ovenstående.
Til sidst får du dog min indvending mod Medellin:
- Damerne. Lige så smukke de er, lige så kropumulige og hjernedøde er de. Ikke alle, bevares, men størstedelen af de smukke piger er. Der hersker en skønhedskultur som hjernevasker de stakkels kønne piger. Det er en lang historie, men i Medellin betegnes det ‘Narco-stetics’. Det er en macho-kultur som har objektiveret kvinden (Nu lyder jeg som en fra RUC, sry). Det har jeg i øvrigt skrevet BA-projekt om ;) (Allerede den gang var jeg indebrændt).
- Luftforurening. Medellin ligger i en dal og eksploderer med i snit 40.000 nye indbyggere om året. Det er den ikke gearet til pt.
- Kultur-tingen: Det er kage, lyst brød, is, ost og sukker overalt. Tilsæt hertil: corny folkesangere (Vallenato), popcorn, farvede træstole og billig ildvand (guaro) - ja, så er der pludseligt ret langt hjem for en kræsen hankat fra Sydbornholm ;)