Nu da Uber er lukket, har der været en masse snak omkring nogle andre spillere på markedet, men jeg synes ikke rigtig jeg kan finder 'noget' nogle steder
Uber alternativ?
Mener snart Taxify kommer til KBH. Vi mangler allerede en god taxa tjeneste :(.
Avanti app tegner også til at kunne blive et godt alternativ som jeg har forstået det
Jeg Troede Habil var igang, men kan ikke finde deres app??
Mikkmakk skrev:Taxa ?
Jeg skal bruge en service hvor jeg kan indtaste Fra og til adresse, så uanset hvor lang transporten er, så skal jeg ikke sidde og deale med en nederen chauffør som er negativ over at jeg ikke skal længere.
Udover det så synes jeg også Uber var meget mere socialt
Ikke særligt socialt ej at betale skat. Eller have en masse ansatte, der ikke har krav på ferie, løn under sygdom, pension, barsel.
briedel skrev:Ikke særligt socialt ej at betale skat. Eller have en masse ansatte, der ikke har krav på ferie, løn under sygdom, pension, barsel.
Men til gengæld har jeg endnu ikke hørt om nogen Uber chauffører der stjal deres kunders dankort, telefon eller kunne købe deres vogne afgiftsfrit for at videresælge med stor fortjeneste efter nogle år - det har jeg om taxa chauffører/vognmænd.
I øvrigt er det ikke normalt, at selvstændige får feriepenge, løn under sygdom, pension eller barsel betalt af nogen.
Til gengæld fifler de fleste selvstændige som regel med en eller anden måde at spare skattekroner på.
Skulle vi så ikke tage at forbyde alle i DK at blive selvstændige?
Og så er der her lidt mere information om Uber, da de var i DK:
https://www.uber.com/info/uber-danmark/12facts/
BansilDK skrev:Jeg Troede Habil var igang, men kan ikke finde deres app??
Jeg skal bruge en service hvor jeg kan indtaste Fra og til adresse, så uanset hvor lang transporten er, så skal jeg ikke sidde og deale med en nederen chauffør som er negativ over at jeg ikke skal længere.
Udover det så synes jeg også Uber var meget mere socialt
Det kan du både i moove og 4x35 app
Torstens skrev: Men til gengæld har jeg endnu ikke hørt om nogen Uber chauffører der stjal deres kunders dankort, telefon eller kunne købe deres vogne afgiftsfrit for at videresælge med stor fortjeneste efter nogle år - det har jeg om taxa chauffører/vognmænd.
I øvrigt er det ikke normalt, at selvstændige får feriepenge, løn under sygdom, pension eller barsel betalt af nogen.
Til gengæld fifler de fleste selvstændige som regel med en eller anden måde at spare skattekroner på.
Skulle vi så ikke tage at forbyde alle i DK at blive selvstændige?
Og så er der her lidt mere information om Uber, da de var i DK:
https://www.uber.com/info/uber-danmark/12facts/
Jeg tror ikke nogen er uenige i, at ubers app har nogle funktioner, som burde være totalt standard ifm. al taxakørsel, herunder muligheden for at identificere såvel bil som chauffør der kører turen. Det er skandaløst at taxaselskaberne ikke kan levere det samme, og mærkeligt at det ikke er elementer som indgår i den nye taxalov.
Til gengæld tror jeg din ide om hvordan "de fleste" selvstændige agerer er lige lovligt unuanceret. Og under alle omstændigheder er det formentlig de færreste der snyder ved bare at undlade at indberette deres indtjening, som det lader til har været standarden for rigtig mange uber-chauffører. At reglerne for hvad man lovligt kan fradrage ifm. selvstændig virksomhed (og virksomhedsdrift i almindelighed i øvrigt) giver plads til mange tvivlsomme beslutninger i virksomhederne, som der føres ingen eller lille kontrol med, kan vi godt blive enige om. Som selvstændig kan man i øvrigt godt optjene barselsrettigheder.
Jeg finder ikke de 12 facts fra ubers egen hjemmeside er meget brugbare, og vil påpege den åbenlyse diskrepans imellem ubers angivelige ønske om at følge reglerne, og deres manglende vilje til at indberette chaufførernes indtjening til Skat, hvilket ikke ville være et problem for dem på nogen måde. På samme måde er det grinagtigt at påstå at det er teknologien der sikrer lave priser, og ikke den lavere løn til chaufførerne. Og mange af punkterne beskriver noget uber gør, men som stadig holder en lavere standard end det regulerede taxamarked (fx krav til bilerne og forsikring).
I skal ikke have ondt af de tidligere Uber chauffører.
De fleste har en kontanthjælp eller understøttelse at falde tilbage på.
Emmaluc skrev:I skal ikke have ondt af de tidligere Uber chauffører.
De fleste har en kontanthjælp eller understøttelse at falde tilbage på.
Men, de har mistet sms-tjenesten til rockergruppernes hjemmerøveri og tyveriafdeling, som de lige informerede om at X altså nu, var taget ud til Y, og derfor var huset tomt.. -.-
BansilDK skrev:Jeg Troede Habil var igang, men kan ikke finde deres app??
Jeg skal bruge en service hvor jeg kan indtaste Fra og til adresse, så uanset hvor lang transporten er, så skal jeg ikke sidde og deale med en nederen chauffør som er negativ over at jeg ikke skal længere.
Udover det så synes jeg også Uber var meget mere socialt
Ja hvis man syntes det er pisse socialt at sidde og small-talke med JBO look alikes, som lyder som aber for hvert 3 ord de siger, så er det da.
Mikkmakk skrev: Ja hvis man syntes det er pisse socialt at sidde og small-talke med JBO look alikes, som lyder som aber for hvert 3 ord de siger, så er det da.
Selv hvis det var sådan det forholdte sig tog jeg stadig det over den avg. Taxa chauffør i Kbh. Det er decideret smertefuldt at blive kørt fra lufthavnen til Frederiksberg i en cigar-kasse med yahalla musik og et røvhul af en chauffør til 500kr.
Jeg siger ikke det er sådan hver gang, Men det er mere reglen end undtagelsen.
Derudover er der mere svans i taxabranchen end der var med Uber - Der sidder nogle lede, korrupte, røvhuller i toppen af i hvert fald et af de store danske selskaber.
Mikkmakk skrev: Ja hvis man syntes det er pisse socialt at sidde og small-talke med JBO look alikes, som lyder som aber for hvert 3 ord de siger, så er det da.
Dem formoder jeg du har mød de gange du har kørt med Uber? Nååå nej dem har du vidst aldrig benyttet.
Jeg forsøgte mig med Taxa's App igår, og ganske rigtig blev jeg skuffet. Jeg havde bestilt en vogn til et bestemt tidspunkt og chaufføren kommer 10min. før tid. Manden ringer så og begynder at hunse med mig pga. hans parkeringsforhold var ret dårlige, og han ihvertfald ikke kunne tillade sig at holde der i 10min. Han blev pisse sur, fornærmet og kørte da jeg bedte ham om at vente, da jeg ikke var klar.
Det er ikke bare et enkeltstående tilfælde, jeg har prøvet det alt for mange gange. Og det er netop derfor jeg prøver at finde alternativer. Prisen spiller ingen rolle i mit tilfælde
Men nu skulle det her indlæg ikke handle om for/imod Uber/Taxa.
Var Uberchauffører decideret ansat? Mht. skat er det vel den enkeltes ansvar. Det er vel heller ikke DBAs ansvar at indberette folk, der driver forretning og ikke bare sælger privat?
nothing878 skrev:Var Uberchauffører decideret ansat? Mht. skat er det vel den enkeltes ansvar. Det er vel heller ikke DBAs ansvar at indberette folk, der driver forretning og ikke bare sælger privat?
This.
Og JBO look a like...wtf...
nothing878 skrev:Var Uberchauffører decideret ansat? Mht. skat er det vel den enkeltes ansvar. Det er vel heller ikke DBAs ansvar at indberette folk, der driver forretning og ikke bare sælger privat?
En stor del af tvisten handler vel netop om, at chaufførerne i høj grad arbejdede på ansættelseslignende vilkår, men at man ved at kalde dem noget andet slipper for at tage det ansvar som ellers følger med at være en virksomhed med ansatte, såvel lovmæssigt som fagretligt.
Men det er ikke engang pointen. Pointen er, at uber påstår/påstod at være interesserede i at reglerne blev overholdt, men på et centralt område hvor reglerne i rigtig mange tilfælde ikke blev overholdt (indberetning af indkomst og betaling af skat) nægtede at være behjælpelige med de informationer som ville have lettet kontrolarbejdet med om reglerne blev overholdt eller ej - på trods af at dette hverken teknisk eller juridisk havde været et problem for dem. Altså sagde man ét, men gjorde noget andet, hvilket desværre var kendetegnende for ubers ageren på mange områder.
For 4-6 år siden havde Taxa i KBH et særnummer man som VIP kunne ringe til. Taxaen kostede lidt ekstra i startgebyr, men omvendt holdt den der altid. En luksusvariant af den service de i forvejen tilbyder hoteller og andre leverandører af kunder. Måske OP skulle forhøre sig hos Taxa hvis prisen er irrelevant men behovet reelt.
VH
Inched
Mikkmakk skrev: Ja hvis man syntes det er pisse socialt at sidde og small-talke med JBO look alikes, som lyder som aber for hvert 3 ord de siger, så er det da.
Jeg hader sådan nogle dumme kommentarer fra Karsten Hønge look alikes, gå i seng!
Elsker at 90% ignorerer Ops formål med denne post. Selv efter at han direkte skriver at det ikke var en diskussion han ledte efter.
At Uber var billigere kan man ikke argumentere imod. Men synes det er blevet populært at være efter almindelige taxa chauffør, bare fordi det er populært. Jeg har hvertfald ikke haft et problem.
Inched Limns skrev:For 4-6 år siden havde Taxa i KBH et særnummer man som VIP kunne ringe til. Taxaen kostede lidt ekstra i startgebyr, men omvendt holdt den der altid. En luksusvariant af den service de i forvejen tilbyder hoteller og andre leverandører af kunder. Måske OP skulle forhøre sig hos Taxa hvis prisen er irrelevant men behovet reelt.
VH
Inched
Jeg brugte også det nummer. Det var virkelig noget der virkede, og man kunne ALTID få en taxa lynhurtigt
coinflip skrev:
Jeg brugte også det nummer. Det var virkelig noget der virkede, og man kunne ALTID få en taxa lynhurtigt
Hårde typer alligevel, men hvor er nummeret så!?
Uber var super! udover de skulle være så skide sociale alle chauførene, De kan jo nærmest ikke fatte at man nogengange godt bare vil fra A-B uden at skulle dele livshistorie med en og anden random hatte-chaufør-.
@peller
@R4MB0
Når nu OP selv tager del i diskussionen i #7 og i øvrigt lægger til grund for sine indlæg at taxa's apps mangler en funktionalitet som de faktisk har, så er det vel meget naturligt at der går debat i den :) Ligesom det er helt naturligt at der kommer diskussion, når folk er uenige om hvad der er godt og skidt at anbefale.
Jeg tænker I er velkomne til at ignorere det - hvis såkaldt "derail" af denne tråd kan få jer op at ringe, så er det vist ikke mange tråde her på PN I kan læse uden at gå helt grassat ;)
#manersgubaresåtrætsåtrætnogengange
#ellerssåblivermandet
Når alle Uber-haderne ellers har klappet i og finder vej til 2017, så vil jeg også gerne høre om erfaringerne med Habil.
Vi må lade juristerne vurdere om det er ulovligt.
Er der nogen som helst muligheder for at køre med andet end de almindelige taxaer i Aarhus?
8210 pirattaxaer har ingen interesse :-)
Taxify varslede deres ankomst i Aarhus for et halvt år siden, men der er stadig 0 biler på deres app.
Aurvandil skrev:Når alle Uber-haderne ellers har klappet i og finder vej til 2017, så vil jeg også gerne høre om erfaringerne med Habil.
Vi må lade juristerne vurdere om det er ulovligt.
Er der nogen som helst muligheder for at køre med andet end de almindelige taxaer i Aarhus?
8210 pirattaxaer har ingen interesse :-)
Taxify varslede deres ankomst i Aarhus for et halvt år siden, men der er stadig 0 biler på deres app.
Du vil godt benytte den ene pirattjeneste, men ikke den anden?
:-)
JesperJesper skrev: Du vil godt benytte den ene pirattjeneste, men ikke den anden?
:-)
Nu er det ikke en betegnelse jeg mener er rimelig om Uber og lignende, men ja jeg føler mig mere tryg ved at bruge en registreret virksomhed hvor alt bliver logget digitalt, fremfor en flok fyre der er udstyret med pistoler og bat.
henrikthing skrev:
Jeg tror ikke nogen er uenige i, at ubers app har nogle funktioner, som burde være totalt standard ifm. al taxakørsel, herunder muligheden for at identificere såvel bil som chauffør der kører turen. Det er skandaløst at taxaselskaberne ikke kan levere det samme, og mærkeligt at det ikke er elementer som indgår i den nye taxalov.
Til gengæld tror jeg din ide om hvordan "de fleste" selvstændige agerer er lige lovligt unuanceret. Og under alle omstændigheder er det formentlig de færreste der snyder ved bare at undlade at indberette deres indtjening, som det lader til har været standarden for rigtig mange uber-chauffører. At reglerne for hvad man lovligt kan fradrage ifm. selvstændig virksomhed (og virksomhedsdrift i almindelighed i øvrigt) giver plads til mange tvivlsomme beslutninger i virksomhederne, som der føres ingen eller lille kontrol med, kan vi godt blive enige om. Som selvstændig kan man i øvrigt godt optjene barselsrettigheder.
Jeg finder ikke de 12 facts fra ubers egen hjemmeside er meget brugbare, og vil påpege den åbenlyse diskrepans imellem ubers angivelige ønske om at følge reglerne, og deres manglende vilje til at indberette chaufførernes indtjening til Skat, hvilket ikke ville være et problem for dem på nogen måde. På samme måde er det grinagtigt at påstå at det er teknologien der sikrer lave priser, og ikke den lavere løn til chaufførerne. Og mange af punkterne beskriver noget uber gør, men som stadig holder en lavere standard end det regulerede taxamarked (fx krav til bilerne og forsikring).
"Og under alle omstændigheder er det formentlig de færreste der snyder ved bare at undlade at indberette deres indtjening, som det lader til har været standarden for rigtig mange uber-chauffører"
- Har du nogen statistik der kan understøtte den påstand?
- Umiddelbart er det min tanke, at der igennem tiden har været utroligt mange taxachauffører der har kørt ulovligt i en andens navn, men jeg har ikke nogen statistik der kan bevise det. Jeg har dog mere end 5 gange taget en taxachauffør i at enten have en andens taxakort eller slet ikke kunne fremvise det (hvilket de skal kunne på forlangende).
"og vil påpege den åbenlyse diskrepans imellem ubers angivelige ønske om at følge reglerne, og deres manglende vilje til at indberette chaufførernes indtjening til Skat, hvilket ikke ville være et problem for dem på nogen måde"
- Men når du mener det er Ubers opgave, må det vel også være din opgave at indberette din elektrikkers og tømrers indtjening til skat, hvis ikke de er ansatte i en større virksomhed, ligesom det må være en virksomheds opgave at indrapportere deres freelance konsulenters indtjening til skat. Hvis de er ansatte som selvstændige, er der helt og holdent deres egen opgave at indrapportere deres indtægt til skat. Alternativt kunne skat lave en eller anden form for integration med Ubers API, for at få informationerne direkte fra app'en, når chaufførerne kører (akurat som når de har det som krav, at taxa'er kører med sensorer i sæderne.
"På samme måde er det grinagtigt at påstå at det er teknologien der sikrer lave priser, og ikke den lavere løn til chaufførerne."
- Jeg kan ikke rigtigt se at det skulle være grinagtigt. En taxavognmand tager 50% af det deres chauffører kører ind. De bruger selvfølgelig en masse penge til administration. Kunne man automatisere den slags, ville der være et mindre behov for administration, og muligheder for at chaufførerne kunne få en større procentdel, og derved at priserne blev lavere (hvis ikke de var reguleret).
Jeg kan dog godt se, at deres forklaring er lidt dum.
"Og mange af punkterne beskriver noget uber gør, men som stadig holder en lavere standard end det regulerede taxamarked (fx krav til bilerne og forsikring)."
- Yes, til gengæld nævner de ikke, at vognmænd kan købe nye biler afgiftsfrit, og sælge med fortjeneste efter nogle år. Det er ikke noget Uber chauffører kan drage nytte af.
Nu har efterfølgende været igang i noget tid.
Hvilke lever, hvem har folk bedst erfaring med? Fungerer det lige så godt som über
Jeg er klart blevet fusket mindre i en uber end taxa hvor jeg i taxa har oplevet at de har taget meget lange ekstra veje fordi jeg er faldet i søvn "fuld" eller jeg har tabt kort eller mobil i taxaen og aldrig har fået dem tilbage. Så min tillid til taxaer ligger på et meget lille sted. Så jeg kan godt forstå hvorfor man hellere vil finde et alternativ.