Hej PN
Er der nogen, der har erfaring med udarbejdelse af eget regnskab for ApS, som ikke er underlagt at lade deres årsrapport revidere ?
Udarbejdelse af eget ApS regnskab
Skal man ikke have en assistanceerklæring på regnskabet som minimum når vi snakker ApS? Dvs. skal man ikke forbi revisoren?
Virksomheder i klasse B kan som udgangspunkt undlade at lade deres årsrapport revidere, hvis virksomheden i to på hinanden følgende år ikke overskrider to af følgende tærskelværdier:
1) En balancesum på 4 mio. kr., 2) En nettoomsætning på 8 mio. kr., og 3) Et antal beskæftigede på 12.
Det er jeg med på, men det skal stadig indberettes til selskabsstyrelsen, og det mener jeg ikke man selv kan gøre som privatperson.
Når du undlader revision er det et spørgsmål om hvilken erklæringstype du vælger og det vil i dit tilfælde være en assistance erklæring (opstilling af regnskab).
Ja og man kan sagtens selv indberette (er dog lidt mere bøvlet end tidligere, hvor regnskabet blot skulle sendes ind).
Yes pga XBRL formlerne som ligger bag tallene nu.
Men okay, så burde det jo være ligesom en personlig virksomhed bare med lidt flere oplysninger i selve indberetningen.
Man kan vælge en manuel indberetning på styrelsens side, så man undgår at skulle kæmpe med XBRL formlerne. Personlig virksomheder skal ikke indberette der, det er kun ved selvangivelse man skal angive tal for disse.
Og for lige at slå fast man kan helt undlade revision, erklæringer osv. så længe man ikke overstiger to af de tidligere nævnte beløbsgrænser :)
Okay - det er relativt nyt at det er sådan mht selskaber, correct?
Jeg er med på den personlige bliver angivet på ejers personlige selvangivelse, men jeg mente udarbejdelsen af regnskaber er vel blot efter samme krav i hhv personlige og selskaber uden revision?
Vil mene det har været sådan de sidste 5-6 år (digital indberetning dog kun de sidste 2 år).
Ja samme krav mener jeg også. Men hvis det eksempelvis udarbejdes i billysbilling eller dinero, er det så til at gå til og selv indberette på skats side ?
Kender ikke de to programmer, og det er på Erhvervs- og selskabsstyrelsen man indberetter regnskabet (og selvangiver på skat).
Hvis du er helt blank på det vil jeg anbefale du får hjælp til korrekt indberetning, eventuelt bare første år, det er trods alt ikke rocket science - om end XBRL (som kan undlades ved den manuelle løsning) er det for mig ;-)
Vælg en economic løsning, det er meget brugervenligt. Billig måde at holde styr på tallene.
Jeg er ret sikker på at selskaber skulle have revisor på for 2 år siden, men lad nu det ligge. :-)
@Mope: erhvervsstyrelsen.dk/fravalg_af_revision - 2006 blev det muligt.
Der er ikke pligt til at bruge andre. Du kan i princip selv gøre det, men jeg vil kraftigt fraråde det. Det koster ikke nødvendigvis spidsen af en jetjager at få det gjort. Jeg vil tro, at det billigste, du kan købe kvalificeret hjælp til, er 4-5.000 ex. moms, men der er også en dags arbejde involveret, hvis det skal være i ordentlig kvalitet incl. korrekt skatteopgørelse, momsafstemning, og et møde (evt. online) med din samarbejdspartner. Det kunne jo også vise sig, at der var nogle fradrag, du havde glemt eller nogle bestemmelser om fx kapital, du havde overset.
wizards skrev:
Hvis du er helt blank på det vil jeg anbefale du får hjælp til korrekt indberetning, eventuelt bare første år, det er trods alt ikke rocket science - om end XBRL (som kan undlades ved den manuelle løsning) er det for mig ;-)
Det er jo heller ikke rocket science at bygge et hus. Det er noget med fire skovlfulde grus, 1 skovlfuld cement og en spand vand. Kan jeg så ikke bare selv gøre det?
@MoPe
Jeg mener også, at det blev ændret for holdingselskaber sidste år :)