Inspireret af en anden tråd om emnet, får den her lige et skud.
Har vi nogle PN'ere på RUC? Jeg overvejer at søge ind på samf-bas, men som århusianer aner jeg praktisk talt intet om hverken studiet eller universitetet i det hele taget.
Min 1. prioritet er er statskundskab på AU, men det kommer til at ligge lige på vippen mht. optagelse dér, så ville være rart at vide noget om alternativet.
Uddannelse: Samf/statsk RUC/SDU - erfaringer?
Please hold dig fra tråden, hvis du ikk har noget fornuftigt at sige.
RUC er ikke særlig velanset i det danske universitetsmiljø. En del af de professorer som har undervist undertegnede har endda under forelæsninger joket med niveauet på RUC og generel er stemningen mod RUC ikke ligefrem positiv(læser statskundskab på Århus Universitet).
Om det forholder sig sådan i virkeligheden kan jeg dog ikke udtale mig om, men tvivler på at en eksamen fra RUC ser særlig godt ud på CV'et.
Jeg har læst sambasis på RUC for små 10 år siden, og det er et rigtig godt sted, hvis du kan lide gruppearbejde, og selv evner at tage ansvar for din indlæring. Rammerne giver en masse frihed og muligheder for at gå i dybden med ens interesser, men hvis man bruger friheden til at slappe af lærer man ikke ret meget.
@Vanvid
"men tvivler på at en eksamen fra RUC ser særlig godt ud på CV'et."
Det er muligvis noget af det dummeste jeg har læst på PN i meget lang tid.
Hahaha, så kommer alle de dummer kommentarer om RUC.
Det er simpelthen helt og aldeles misforstået at en RUC-uddannelse skulle se dårlig ud på CV'et. Faktisk er RUC-uddannede ret efterspurgte, eftersom at de er de eneste der har kompetencer til at fungere i en gruppe, hvilket stort set er påkrævet på alle arbejdspladser.
Og ja, så findes der en bunke snobber ude i Lyngby, der ikke fatter en klap af at de ikke lever i oldtiden mere, og at universitetsmiljøet og undervisningsformen udvikler sig.
Jeg er dog ikke i tvivl om, at statskundskab er et meget bedre valg end sambas :)
Jeg beklager mine udtalelser, men det var bare det indtryk jeg havde fået og ved at mange i min studiekreds deler det samme....
Så jeg vil godt trække min generaliseringer omkring RUC tilbage, da jeg ikke er i en position, hvor jeg kan udtale mig om det. Dog er mine erfaringer ikke desto mindre rigtige.
<3 vanvid
Jeg kan godt lide at "dine erfaringer ikke desto mindre er rigtige". Det du mener er vist at dine "erfaringer" er en udtalelse fra en professor, som åbenbart har talt over sig, og ikke konkrete erfaringer fra at gå derude, og desto mindre er de rigtige?! Er hans udtalelse rigtig? Ja, hej - det kan man virkelig bruge til meget.
@OP
Jeg har ingen konkrete erfaringer med RUC, men jeg har kun hørt godt om dem/det på Syddansk Universitet. :)
Min 3. prioritet er forresten statskundskab på SDU (der kan jeg snildt komme ind, hvis adgangskravet ikke rykker sig helt vildt voldsomt), så erfaringer om det studie modtages også gerne.
Statskundskab på AU > samfbas på RUC > Statskundskab på SDU er min liste. Fordelingen af RUC og SDU er egentlig mest baseret på at KBH owner Odense - så hvis studiet i Odense er miles ahead RUC vil jeg gerne vide det.
Jeg læser selv på RUC (på kandidaten), og de første 3 år er 100% regulært tidsspilde. Man lærer absolut intet - som i INGENTING. Det kræver derfor ca. intet at få en Bachelor på RUC. Den er derfor også 100% useless. Hvis du vil læse noget på RUC, så læs Journalistik eller Kommunikation. Der er enkelte fag på Virksomhedsstudier, der er brugbare - f.eks. Kommunikationsledelse. Resten er det rene gøgl - f.eks. Performance Design - I mean WTF? Det sagt, så er Journalistik på RUC intet mindre end decideret fremragende - og er fyldt op med ekstremt kompetente undervisere.
Hvis du generelt mere eller mindre udelukkende brænder for Statskundskab (eller uddannelser med fokus på samme områder), så er RUC imho absolut IKKE noget for dig.
@ JoeLOL
Nu er der jo en grund til det hedder Aalborg modellen....
"I 2007 udpegede UNESCO Aalborg Universitet formandsskabet for Problem Based Learning in Engineering Education. Valget faldt på Aalborg Universitet på grund af de mange års erfaringer med projektarbejde og problembaseret læring."
Sakset fra wiki
Bump for erfaringer på statskundskab SDU og flere samfbas i Roskilde
Har btw selv læst SamBas. Det er helt til rotterne. Det er sådan noget med - "Hej - nu lærer vi lige makroøkonomi på 2 forelæsninger, politologi på 3 forelæsninger" etc. Don't do it!!!
Jeg går på sambas på hold med JoeLOL.
Det gode ved RUC er, at man selv kan bestemme, hvad man vil skrive om i projekterne, og at der bliver lagt så stor vægt på projektarbejde.
Det dårlige er den sygeligt venstreorienterede/marxistiske bias, der gennemsyrer al undervisning. Jeg vidste selvfølgelig godt, at det ville være sådan i nogen grad, inden jeg signede op. Men havde alligevel ikke forestillet mig, at det ville være så overdrevet.
SuperSennels har også lidt ret mht. politologi- og økonomikurserne. Faget "Planlægning (Planøkonomi), rum og ressourcer" er decideret tragikomisk; lidt moderne aktionsforskningsagtigt byplanlægning kombineret med en gang CO2-bullshit-indoktrinering.
Bump en sidste gang for folk der ved noget om statskundskab på SDU?
Jeg har studeret ni semestre på RUC på fagene Dansk og Filosofi, og startede forløbet med den såkaldte Humanistiske Basisuddannelse (HUMBAS).
Der er to forhold, som specielt er værd at overveje, hvis du vil læse på RUC.
1) Problemorienteret projektarbejde
Alle semestre på RUC har det såkaldte problemorienterede projektarbejde som omdrejningspunkt. Det tæller 15 ETCS points og dækker altså halvdelen "arbejdsbyrden". Det betyder, at man typisk kun har to til fire kurser om ugen.
Ideen i projektarbejdet er, at de studerende selv finder en interessant problemstilling (som selvfølgelig skal være faglig relevant), og med støtte fra en vejleder skal besvare problemet. Arbejdet foregår typisk i grupper med fire til syv medlemmer, og den pædagogiske pointe er, at de studerende (ved blive "kastet på dybt vand") selv kommer til indsigterne - også altså ikke "bare" passivt modtager input fra den allerede vidende lærer. Formen minder om forskerens arbejdsproces, hvor man sætter sig for at undersøge et uafdækket område, og arbejdets resultat er en projektrapport.
Arbejdsformen medfører, at de studerende tvinges til selv at formulere nye indsigter, og forsvare disse over for indvendinger fra ligesindede. Ganske frustrerende og ganske givende!
2) Bred faglighed
Det almindeligste studieforløb på RUC ser således ud:
- fire semestre på basisuddannelsen (hvor man introuceres bredt til hhv. humaniora, samfundsvidenskab eller naturvidenskab),
- tre semestre på overbygningsfag #1,
- tre semestre på overbygningsfag #2.
(Der er enkelte monofaglige uddannelser, fx. Offentlig Administration.)
Din faglige profil er således ikke så "dyb" som fx. Dansk på KU, Jura og andre studier, hvor du har 10 semestre på samme fag. Men du vil have tværfaglige kompetencer, som monofaglige uddannelser ikke fokuserer på. Når du har afsluttet din uddannelse har du fx. kun haft tre semestre på et fag, hvor andre har haft ti.
Uddannelsesformen har altså stærke og svage sider. Hvor du aldrig bliver ekspert inden for dit felt, vil du til gengæld befinde din scenevant i tværfaglige, problemorienterede arbejdsfællesskaber - altså evner, som vil være brugbare i langt de fleste arbejdssituationer i "det almindelige arbejdsliv".
Held og lykke med dit nye studie, mon ikke det bliver fedt uanset hvad du vælger? :)
@ Sennels
Det kan være svært at formulere, hvilke evner man opdyrker på basisuddannelsen, da man ofte har næsen rundt i mange hjørner af et stort felt. Men hvis du ingenting har lært, må det næsten tilskrives egen (manglende?) indsats. Det er oplagt, at "den RUCske form" i højere grad fordrer det såkaldte ansvar for egen læring, end på læreanstalter, hvor vægten primært lægges på fx. forelæsninger. Men det understreger nok, at uddannelsesformer er ganske individuelle :)