Hej PN
Nu var jeg lidt i tvivl om hvordan overskriften skulle laves, men der er jo ikke plads til en lang forklarende så nu blev den som den er.
Jeg faldt over en tråd på Betxpert:
Sagen omhandler en gut der i to omgange har fået udbetalt 20.000 og 10.000 dkr. fra sin konto til Handelsbanken i Sverige på en konto han ikke kender.
Han er vist selv blevet hacket, men Unibet har uden at blinke udbetalt til en konto i et andet land til et andet navn, end det kontoen er registreret til.
Hvad gør det være er at de i deres T&C skriver, at man ved udbetaling på over 2000 Euro skal indsende den sædvanlige smører. Hvilket jo så også burde gælde når man skal have udbetalt til en anden konto i et andet navn i et andet land.
Unibet vil intet foretage sig i denne sag, før kunden har politianmeldt sagen, heller ikke rette henvendelse til Handelsbanken i Sverige eller det svenske politi.
Efter tråden har kørt lidt ser det dog ud som om Unibet har løftet fingeren marginalt, eftersom en del bruger var begyndt at lukke deres konto.
I tråden dukker der også nogle andre historier op, om hvordan penge på Unibet kontoer er forsvundet.
I alle sager er Unibet meget modvillig mod at give nogle informationer eller hjælpe deres kunder.
Historien skulle så være i dagens udgave af Børsen på s. 32, så den kan vi håbe kommer på nettet i morgen.
Efter at have læst den tråd igennem, er jeg meget bekymret over sikkerheden hos Unibet da det lyder som et sted flere folks penge er forsvundet, derudover får man ikke den fjerneste hjælp eller advarsel når pengene forsvinder.
Desuden skriver en bruger at han arbejder på Malta, hvor Unibet ikke har det bedste ry og der er gennemsnit ryger 2-3 medarbejdere om måneden.
Alle disse aspekter kunne jo tyde på, at nogle af kontoerne måske blev hacket internt.
Unibet lader dine penge blive stjålet
Jeg har aldrig og vil aldrig have penge på det site, det har simpelthen et for dårligt ry, og det ser ikke ud til at de gør meget for at gøre det bedre, snarre det modsatte.
Ik at det har noget med de økonomiske at gøre, men har nu i 12 mails prøvet at spørge om jeg kan sælge mit værelse som jeg har vundet i en Unibet Open pakke, det eneste de skal er altså at ændre navnet på bookingen og vil blive holdt økonomisk uafhængige.
Jeg blev først henvist til Hiltons booking ansvarlige og siden tilbage igen, min seneste mail ser således ud:
Hello XXX
I have now talked to Hilton and they said I should ask you for refund on my booking because it is possible but my name is not registred yet in Hiltons system.
Regards XXX
Deres svar var så endelig lidt brugbart, omend tossen får det til at lyde som om jeg vil opgive hele min pakke:
Hi XXX
I cant refund you any money for accommodation as its against our policy.
We have very strict rules regarding packages won via Global Satellites and Im not allowed to swap them, exchange or refund all or part of the package.
If you refuse to use your package I have to give it to next person that participated with at the same tournament.
Im so sorry, but only the room you booked at the other hotel in Malta can be refund.
Please let me know what you decided.
Kind regards
XXX
Jeg er simpelthen målløs over det her firma ;)
IHitRiver, hentyder du til poker software? I så fald er de blot et skin. Det vil altså være muligt at spille samme netværk andetsteds. gl :)
I skulle gerne kunne se artiklen på følgende link:
borsen.dk/arkiv/enkelt/resultat/nph-brs?l=25&p=1&u=%2Farkiv%2Fenkelt%2F&r=1&f=G&d=FOBO&SECT3=NEWTOC2&s1=Bookmaker+politianmeldt&op1=AND&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=&s7=&SECT1=NEWWEB&SECT2=AND
Hmm ser ud til linket ik virker mere, så ligger lige artiklen ind:
Bookmaker politianmeldt for pengeoverførsler til hackere
En dansk bruger har meldt Unibet til politiet, efter at 30.000 kr. er forsvundet fra hans spillekonto, og han er langtfra den eneste, der har været offer for hackere på internationale sites. Advokat advarer om elendig sikkerhed på spilmarkedet, mens Unibet afviser problemer med procedurerne
AF AYOE MARIA JURHAGEN
Spil
Mens en ny dansk spillelovgivning stadig lader vente på sig, sætter spillelystne danskere millioner af kroner på højkant hos internationale bookmakere, og noget tyder på, at det er højt spil i mere end én forstand.
Et af de største udenlandske selskaber på det danske marked, Malta-baserede Unibet, er netop blevet meldt til politiet af en dansk bruger, som har mistet 30.000 kr. på sin Unibet-konto, og Børsen erfarer, at andre brugere står med lignende oplevelser.
Bag politianmeldelsen står 50-årige Henrik Ellesøe Hansen, som indtil for få uger siden var en flittig better på de mange fodboldkampe, der udbydes på Unibet.com, men som fik lidt af et chok, da han kom hjem fra en ferie først i januar og åbnede sin computer.
På mailen lå to beskeder fra Unibet, som orienterede om, at der var foretaget to overførsler af henholdsvis 11.900 og 24.100 svenske kr. fra Henrik Ellesøe Hansens konto til en svensk konto, som han ikke kender eller har godkendt, og at hans egen konto dermed var ribbet for 30.000 danske kr.
»Jeg tog selvfølgelig straks kontakt til Unibet, og de bekræftede, at der er foretaget overførsler til en konto som ikke matcher min og forklarede, at min konto sikkert var blevet hacket,« fortæller Henrik Ellesøe Hansen, som fik tilsendt en oversigt over aktiviteterne på hans konto.
Overførsel godkendt
Børsen er i besiddelse af oversigten, og her skriver Unibet i en note, at »konto-navn ikke matcher kunde-navnet«. Alligevel har Unibet godkendt overførslen.
Henrik Ellesøe Hansen anmoder om at tale med en Unibets sikkerhedsafdeling eller juridiske afdeling for at få overførslen annulleret, men svaret lyder, at det eneste, han kan gøre, er at tage kontakt til politiet.
Det har han nu gjort ved at sende en anmeldelse til Rigspolitiets afdeling for IT-kriminalitet, NITEC, men han frygter at havne nederst i bunken, da internationale spillesites ikke er omfattet af dansk lovgivning, og han er uforstående over for Unibets behandling af sagen:
»For det første synes jeg, at det er skandaløst, at det overhovedet kan forekomme, at Unibet godkender en overførsel til en konto, som jeg ikke har godkendt. For det andet er det mig uforståeligt, at Unibet ikke siden forsøger at hjælpe mig med at få pengene tilbage.«
Og Henrik Ellesøe Hansen står tilsyneladende ikke alene med sin historie. På chat-sites som Sbrforum.com og Betxpert.com skriver andre spillere om lignende oplevelser, heriblandt en Unibet-kunde med brugernavnet »Torben N. Sørensen«:
»For ca. halvandet år siden »forsvandt« der 5.000 euro fra min Unibet-account ...Intet fremgik af Unibet-kontoen, hvordan de var fjernet. Jeg rettede henvendelse til Unibet, og fik efter en del langvarig tøven forklaringen, at de var spillet op på fodbold-kampe,« lyder det fra brugeren, som tilføjer, at det ikke er lykkes ham at få pengene igen.
Ifølge en advokat med speciale i IT-ret står danske forbrugere p.t. meget svagt, når de havner i en situation som Henrik Ellesøes eller Torben N. Sørensens. Medmindre politiet kan finde frem til hackeren, må forbrugeren selv forsøge at hive spilleselskabet i retten, og her er mulighederne begrænsede:
»Det er kun de almindelige erstatningsretslige regler, som gælder, da der endnu ikke er nogen særlige regler på området,« siger Jesper Langemark, partner i Bender von Haller Dragsted.
Svær mission
Og selvom en forbruger måtte vinde en sag i det danske retssystem, kan det blive en overordentlig svær mission at indkræve selve erstatningen, tilføjer advokaten:
»Når man skal kæmpe for at få f.eks. et maltesisk selskab til at efterkomme et erstatningskrav, kan det nemt blive en lang og tung vej,« siger Jesper Langemark.
Hos Unibet beklager pressechef, Per Marxen, at Henrik Ellesøe Hansen har fået tømt sin konto:
»Jeg kan godt forstå, at han er frustreret, men vi kan ikke kommentere på kundesager. Det eneste, jeg kan sige, er, at vi venter på at blive kontaktet af det danske politi, og at vi vil gøre alt, hvad vi kan for at bistå dem,« siger Per Marxen.
Men hvordan kan Unibet godkende en udbetaling til en konto, som ikke tilhører kunden?
»Vi følger samme EGBA-standarder, som alle andre, og det inkluderer, at man beder om, at få tilsendt en form for identitetsdokumentation, inden vi foretager en udbetaling.«
Hvorfor har I så ikke gjort det i dette tilfælde?
»Det falder uden for, hvad jeg ved, og igen kan jeg ikke kommentere på kundesager. Jeg må henvise dig til vores sikkerhedschef, men du kan først få fat i ham i morgen,« lyder det.
[email protected]
Illustrationstekst:
Efter at Henrik Ellesøe Hansen har lagt sit indlæg ud på Betxpert.com i sidste uge, er det strømmet ind med mere end 100 reaktioner på hjemmesiden. Nanna Kreutzmann
unibet er flok inkompetente idioter, nuff said.
Unibet har navn/bankoplysninger på hackeren eller en der har hjulpet ham - hvordan fanden kan det være svært at "finde frem til"?
Ja, læste det også derinde. Det er sgu ikke rar læsning. Lad os håbe at det bare er en smutter...
Ubehagelig læsning når man tænker på at ens lokale pokerklub samt mange andre klubber rundt om i landet har specialaftaler med Unibet.
@ Svampebob
Ja det er trodsalt dem der sponsorere DPF.
Vil faktisk våge at påstå at kommer nogen pokerspillere i liggende sager ligger der et stort ansvar på DPF for at hjælpe.
Sagen ser ikke vildt god ud for unibet.. Måske de har lyst til at udtale sig herinde? Ikke om den specifikke sag, men om sikkerhed generelt?
@hermod
Tror jeg ikke du skal regne med. Hvis de ikke vil forsvare sig over for pressen tvivler jeg på de gider bruge tid på deres brugere herinde..
Deres PR afdeling sejler iøvrigt i denne sag, hvilket er rigtig skidt da det kan komme til at skade andre bookmakers. Det gør det ikke lettere at få gode vilkår til sommerens liberalisering ihvertfald...