Når ret og rimelighed ikke følges ad
Den 27. november parkerede jeg på en Europark-parkeringsplads. Som altid tjekkede jeg ind og betalte 51 kr, da jeg vendte tilbage til bilen. Alt virkede normalt, indtil jeg så en bøde i forruden.
Jeg sendte straks en henvendelse og forklarede, at det måtte være en fejl – sikkert en tastefejl fra min side, måske et forkert tal i nummerpladen. Jeg dokumenterede samtidig, at jeg havde betalt, og at jeg handlede i god tro.
Nu har jeg modtaget svar. Europark fastholder deres krav om en bøde på 875 kr., selvom de vedhæfter bevis for, at jeg blot har tastet et "2" i stedet for et "7." De kan se, at jeg har betalt for parkeringen, men blot lavet en fejl. Alligevel holder de fast i, at jeg skal betale bøden.
Vi har gennemgået sagen og forholdt os til det du skriver i din henvendelse, og vi må informere dig om at kontrolgebyret fastholdes.
Der er ved registrering indtastet forkert registreringsnummer og bilen er derfor ikke blevet registreret korrekt. Vi har vedhæftet dokumentation for dette.
Idet der er indtastet forkert registreringsnummer, har det ikke været muligt under parkeringsvagtens observation, at se en gyldig registrering/digital p-tilladelse tilhørende bilen.
Vi gør opmærksom på, at det er parkantens eget ansvar at sikre sig at regler og vilkår på pladsen bliver efterlevet, herunder at det indtastede registreringsnummer er indtastet korrekt.
Vi henviser til dom fra Retten i Lyngby, afsagt den 9. november 2018, BS-25208/2018-LYN, hvoraf det fremgår, at ansvaret for, at der indtastes korrekt registreringsnummer påhviler parkanten ved parkering på private parkeringsarealer.
Domsafsigelser vedrørende parkering på offentlige parkeringsarealer, reguleret af færdselsloven, finder ikke anvendelse i denne sag, da parkeringsarealet drives og kontrolleres efter privatretlige regler.
Du bedes derfor indbetale kr. 875,00 senest den 10. december 2024, enten med betalingskort/MobilePay på Selvbetjening.europark.dk/europark/Fine, eller via netbank ved anvendelse af betalings-ID relateret til opkrævningen, se oversigten øverst.
Betales det skyldige beløb ikke inden tidsfristen, kan der blive tilskrevet rykkergebyrer og sagen vil kunne sendes til inkasso, jf. Rentelovens § 9 b, stk. 3, hvortil der vil blive pålagt yderligere omkostninger.
Yderligere henvendelser vil kun blive besvaret, hvis de indeholder afgørende nyt. Manglende besvarelse fra vores side betyder, at kontrolafgiften fastholdes, ikke at den frafaldes.
EUROPARK A/S er kontraktligt forpligtet til at observere og kontrollere på ovennævnte private parkeringsareal ud fra de bestemmelser, som fremgår af skiltningen på arealet. Da der blev parkeret/bilen opholdt sig på parkeringsarealet, blev de gældende parkeringsbestemmelser stiltiende accepteret, og ovennævnte parkering/ophold er foretaget i strid med disse bestemmelser.
Du kan læse EUROPARK A/S persondatapolitik på europark.dk/persondatapolitik
OBS! Denne mail kan ikke besvares
Jeg er ikke jurist og kan ikke vurdere, om dette er juridisk korrekt. Men én ting ved jeg: Det er ikke rimeligt. At straffe en simpel tastefejl, når der er tydelig dokumentation for betaling, føles som en kynisk udnyttelse af menneskelige fejl.
Jeg forstår, at regler skal følges, og at en forretning skal tjene penge. Men der er forskel på at håndhæve regler og udvise fair og anstændig adfærd. Her kunne Europark have valgt en løsning, der tog højde for den gode tro – for eksempel en mindre administrativ bøde, der matcher situationens karakter. I stedet vælger de at eskalere sagen med trusler om inkasso og konsekvenser, hvis ikke jeg betaler.
De har ikke skrevet noget om at jeg får mine 51 kr. tilbage, så lige nu kræver de åbenbart både de 875 kr. og vil på samme tid beholde de 51 kr.
ØV, hvor er det uretfærdigt!
Det kan godt være de lovmæssigt er i deres gode ret til at gøre det de gør, men menneskeligt er det ikke ok.
Jeg ved faktisk ikke hvorfor og til hvem jeg skriver det her.
Men har bare brug for at få det ud.