Man skal have følgende:
- Cykel og det skal helst være en racer. Den skal passe i højden til dig. Er du rigtig god smider du et bikefit oven i, hvor du får den indstillet professionelt. Det koster ca en tusse.
- En hometrainer, og det skal helst være af den slags, hvor du tager baghjulet af cyklen og sætter den på traineren. Du skal derfor sikre, at hometrainerens kassette matcher cyklens.
- En form for table
t- Eventuelt: Støtte til forhjul, tæppe/håndklæde/måtte til sved, holder til tablet, pulsur eller lign.
Cyklen kan snildt købes brugt, og skal man 'bare' køre den på en trainer, så kommer man fint afsted for 3-5k som begynder. Skal man have den på landevejen også, så skal man gøre sig selv den tjeneste at finde en brugt i et lidt dyrere leje. Det er dog synd at købe et carbon-svin til 55k og så bare smide den på en hometrainer.
Traineren i sig selv koster ca 2k brugt. Jeg bruger selv en Elite Suito-T, men det findes mange varianter.
Tabletten har jeg købt for ca en tusse i Power. Der er tale om en Lenovo-tablet, men modellen husker jeg ikke. Jeg har dog bedst erfaring med iPad, men den krævede konen at bruge til sig selv. Tabletten er til at køre Zwift på, så man kan følge lidt med i hvor langt man er.
Zwift i sig selv koster 75 kroner pr måned.
I alt kan man, på en god dag, få et fint setup som begynder for 5-7k hvis man er lidt heldig med cykel-handlen.
Jeg har selv mit setup i vores garage, så jeg slipper for svedlugt i huset. Ellers handler det om at bruge et værelse (kontor eller andet?) til det. Min hometrainer har den fordel, at jeg kan slå støttebenene ind, så den kan er 7-8cm bred, så jeg kan gemme den helt op ad væggen, hvis jeg tager cyklen af. Det er ret nemt at sætte cyklen på og tage den af igen, hvis man har prøvet det et par gange.
Jeg kan anbefale et stativ til tabletten, så man ved den står fast, og så man ikke behøver have den siddende på styret. De elektriske dele er ikke så glade for saltvand o.lign.