Jeg har reserveret noget hotel gennem booking.com
Igår får jeg så en mail om at jeg skal kontakte hotellet, da der er problemer med mit VISA Electron.
De oplyser mig at kortet er blevet afvist og at de skal bruge nummeret på et andet kort, hvis de skal holde værelset længere end til i dag kl. 14.30
På min netbank kan jeg se at der er reserveret et beløb på 1200 kr. og dernæst 600 kr. som står i "pending" status
1200 er beløbbet for de to overnatninger.
De 600 er sandsynligvis fordi de har prøvet at hæve pengene igen, for bare den ene overnatning.
Jeg tror ikke at de prøver at snyde mig, men der er tydeligvis nogle uoverensstemmelser mellem hvad deres visa-terminal fortæller dem, og så virkeligheden.
Mit spørgsmål er nu:
Har hotellets terminal mon hævet pengene og givet dem forkert respons?
eller er pengene midlertidligt "pending" og vil blive annulleret snarest?
Pengene er en del af mit rejsbudget, så har ikke specielt meget lyst til at vente for længe på dem.
VISA Hotelproblemer
Nogle hoteller tager "fee" (forudbetalt) for evt. internet adgang - morgenmad - minibar m.m Hvor efter der afregnes ved afrejse -$100.
Måske derfor der er trukket $100 ekstra.
Ellers kig på hotellets T/C. Måske der står noger der vedr. forudbetaling gennem Booking.com.
Du kan evt. bruge et prepaid mastercard, massere af sider der tilbyder det.
Lyder som om det bare er pending og pengene ikke bliver trukket, men hvis de gør har du en rimelig obv. sag.
Generelt er hoteller ikke særlig vilde med, at folk garantere for værelset med debit kort. Du kan jo hæve alt der står på kontoen efter de autoriseret dit kort, så de er på ingen måde sikret betaling. Du skal ikke være bange for, at de snyder dig, da du rent faktisk har mulighed for at annullere en betaling efterfølgende, hvis ellers du er i din gode ret til det.
For at svare præcist på dit spørgsmål, så har hotellet autoriseret dit kort (reserveret beløbet). Denne reservation gælder ret længe medmindre de annullere den.
Jeg er ret sikker på, at en reservation af et beløb på et debit kort ikke forhindre ejeren af kortet i at hæve alt der står på kontoen. Dog er jeg ikke 100 %, men det er, hvad jeg har fået afvide af regnskabsafdelingen på mit hotel.
Hvis de har autoriseret et beløb, så kan man ikke hæve de penge. Det er jo det, der er hele idéen.
En betalingskort-transaktion er, som regel, opdelt i to dele: En autorisationsdel og en finansiel del.
Autorisationsdelen er en forespørgsel på om man må foretage den transaktion mman er i gang med. Der vil typisk kontrolleres pin-kode, kortstatus (om det f.eks. er spærret), saldo og mange andre ting. Det autoriserede beløb reserveres i denne forbindelse. Hvad der kontrolleres afhænger af kortprodukt og indløsningssituation. I bund og grund er autorisationsdelen spørgsmålet: Må jeg?
Den finansielle transaktion kommer så bagefter. Dette er en transaktion der fortæller, at nu har forretningen udleveret en vare og vil derfor gerne have nogle penge.
Finansielle meddelelser kan som udgangspunkt IKKE AFVISES. Der laves ikke saldokontrol når der kommer en finansiel transaktion, det er jo blevet lavet en gang. Det er derfor fuldstændig ligemeget, om du har et debitkort tilknyttet en konto uden kredit og det er lykkedes dig at tømme din konto (det kunne være kontooverførsel, BS-træk, rentebetaling eller andre ting) i mellem et beløb er blevet reserveret og den finansielle transaktion bliver afsendt. Den finansielle transaktion vil gå igennem og blive afregnet.