Vogmand indenfor hvilken branche?

#1| 0

Jeg har før forespurgt jeres viden indenfor vognmandsbranchen og budbranchen specielt. Jeg vil gerne opfølge.
For det første så er jeg interesseret i at arbejde i brancen sammen med 1-2 kammerater til at starte med.
Så jeg skal høre hvor meget startkapital man skal starte med ift selv at købe bilen og en plads i firmaet etc. Hvor meget koster det og skal man købe bilen osv og er der penge i det?
Jeg tænker på de grønne bude(boxen), budstikken, multi-trans osv.
Skal man låne hele beløbet i banken, og hvor meget skal vi selv kautionere for, og er der en form for sikkerhed i selve det vi køber som vognmand hvis feks man køber selve bilen?

Hvad vil i råde mig til at starte ud med, hvis det skal løbe fornuftigt rundt og banken skal låne os hvad ved jeg 50-150.000 kr. Skal siges vi ikke har noget startkapital lige nu.
Vi har kun alm B. kørekort allesammen.

31-05-2009 20:53 #2| 0
2018 Champ

Forkert forum??

31-05-2009 21:02 #3| 0
OP

Nej jeg har før fået svar på tiltale så at sige. Har før spurgt om vognmandsbranchen herinde. Det virker til at PNVA rent faktisk ved alt. Meget sjældent jeg ikke får et svar jeg kan bruge til noget herinde. Og det er jo super.

31-05-2009 21:07 #4| 0
2018 Champ

Jamen, held og lykke med det.

Tror dog ikke i skal regne med det store her inde fra, især ikke hvis i vil opfattes som seriøse forretningsmænd indenfor branchen.

01-06-2009 00:07 #5| 0
OP

Bumper lige.

01-06-2009 01:02 #6| 0

@isaac

først og fremmest afhænger startkapitalen jo af hvilken firmatype i vælger. A/S-APS osv.

derfra skal du jo så tage en risikovurdering af om det kan betale sig at købe bilen frem for at lease den.

med hensyn til om der er penge i det? no clue

01-06-2009 01:54 #7| 0

Hvis det er meningen at du/i først skal starte helt fra bunden tror jeg at i skal have en hel del mere i startkapital.

Der er en hel del omkostninger ved opstart af de fleste virksomheder. Det er jo desværre ikke sådan at kunderne står og banker på døren af sig selv og det tager noget tid at komme ind på markedet.

Budstikken og de grønne bude er forresten ikke deciderede vognmandsforretninger. Det er kurerbude. Budstikken laver så også nogle ting for post danmark, men det er noget indsamling af post.

Nu ved jeg ikke hvilken del af vognmandsbranchen du vil ind i, men jeg kan fortælle at pakkemarkedet er i tilbagegang...

01-06-2009 02:08 #8| 0
OP

Det var pakkemarkedet som jeg tænker på. Men jeg er fleksibel nok. Lidt modgang generer mig ikke, ej heller hvis der skal køres med andet. Desværre har vi ikke større kørekort, hvilket jeg godt ved ville være mere praktisk.

01-06-2009 02:18 #9| 0

Hvis jeg var dig ville jeg finde noget andet at lave.

Jeg er ikke længere direkte i transportbranchen, men arbejder nu i avisbranchen, og vi har MANGE vognmænd som kører aviser om natten fordi de ikke kan leve af det de kan køre ind om dagen.

De fleste af dem er nødt til at betale studerende sort, eller køre selv både nat og dag for at få det til at hænge sammen. Jeg ville ikke røre det med en ildtang da jeg har en idé om at de fleste af dem vi har kørende ville tjene ligeså meget på den halve tid ved at være postbud, eller kassedame i netto.

Ud over det er der som så mange andre steder krise i vognmandsbranchen, og derfor dumpes i forvejen ringe priser til det latterlige.

01-06-2009 03:01 #10| 0
OP

Nå ok. Hvad med specifikke firmaer Maja? Gls, Multi-trans, Budstikken, Boxen, DPD? Er der forskel på dem ift indtjening og potentiale, eller er hele branchen rådden ift indtjening og fremtid?
Sidder post dk på for meget eller hvad?

01-06-2009 03:13 #11| 0

Isaac selv postdk har problemer for tiden... der er stor nedgang i pakke og brev forsendelser...
His i nu er så vilde efter at starte op som selvstændig så start altid med at lease bilen/bilerne... da det kan gøres langt billigere...

01-06-2009 03:16 #12| 0

Generelt vil jeg nok sige jo større jo bedre. Få en fast rute for DHL eller lignende. så går det nok ikke helt galt.

Lad være med at blive underleverandør for et eller andet lille crap firma.

Tidligere havde DHL et program hvor de hjalp vognmænd igang via. leasingaftaler, fælles indkøb af brændstof etc.

Jeg ved ikke om det eksisterer mere men det var da værd at undersøge.

01-06-2009 09:37 #13| 0

Det er virkelig den dårligste periode du kan starte op med at være selvstændig bud/vognmand.

Udviklingen er pt. så negativ som den kan være. Vent til der er lidt opgang at spore igen.

Jeg sidder selv i branchen, og pt. holder vi vores afdeling vores knap 60 biler kørende, men vi bruger slet slet ikke vognmænd til at hjælpe i det omfang som for ca. 1 år siden.

01-06-2009 09:45 #14| 0

PN er et udemærket forum.

Men Amino er nok bedre til netop dette, såfremt du ikke er bekendt med det forum.

GL med dit projekt.

01-06-2009 17:54 #15| 0
OP

Jojo kender alt til amino. Læser derinde meget ofte. Men jeg har rent faktisk et indtryk af at PN i mange henseender udi virksomhed er bedre end amino. Men begge dele er super redskaber at bruge.
Det er da lidt nedtrykkende at høre om krisen, som desværre også har ramt vognmandsbranchen. Men jeg kløer på.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar