Hej allesammen,
Jeg sad forleden og fik en god idé til, hvordan man kan gøre werewolf-spillene nemmere at administrere, og koncentrere sig om det, det virkelig handler om, nemlig selve spillet, og forsøge at outsmarte ulvene.
Idéen er et website, der administrerer werewolfspillet. Jeg forestiller mig følgende simple scenarie:
1. En gamemaster opretter et werewolf-spil på websitet, og definerer hvilke regler der skal gælde i spillet (f.eks. om seer har pregame-peek, hvor mange ulve, og hvilke forskellige roller der skal være, og hvilke privilegier disse roller har).
2. Gamemasteren sender et link ud, hvor folk kan tilmelde sig, med e-mail og password (Systemet skal self. sikres, så kun én person kan tilmelde sig ad gangen pr. spil).
3. Når tilmeldingen lukker, fordeler websitet automatisk roller, og sender rollefordelingen ud til de forskellige deltagere pr. email (dette sikrer at også gamemaster kan være med i spillet, og ikke har kendskab til hvem der har de enkelte roller).
4. Spillet er nu igang. Folk kan logge ind og caste lynchvotes på de forskellige deltagere i spillet.
5. Når vote-tiden er ovre, genereres en historie automatisk, og sendes til gamemasteren pr. email, som offentliggører resultatet af lynchningen.
6. Da spillet så er i nattemode, kan ulve, seers og andre roller der har specielle egenskaber, vælge hvem de hhv. vil slå ihjel, kigge på og så videre. Igen genereres en historie og sendes til gamemaster, der offentliggører denne.
7. Således fortsætter spillet, indtil et af holdene har vundet.
Fordele ved et sådant system:
- Nemmere at administrere spillene
- Gamemaster kan deltage på lige fod med deltagerne
- Reglerne er nemmere at håndhæve
- 100% enighed om tidsfrister for votecasting - man slipper for diskussioner om hvorvidt folk nåede at stemme inden tiden udløb
Ulemper
- Charmen af "forumspil" går måske lidt af det (i og med at man blander et eksternt website ind i det), dog foregår spillet stadigvæk på de forskellige fora
System kan udbygges i det uendelige
- Et væld af forskellige regelsæt
- Ranglister og ratings
- Turneringer (World series of forumgames? :P)
- Achievements & unlocks (f.eks. en "Last man standing" achievement, når man har vundet 5 spil i streg eller lignende)
Planen er i første omgang et meget simpelt system, sandsynligvis med vanilla-regler, som jeg så vil udvide det udfra.
Kom gerne med input, idéer til features og ønsker til funktionalitet - kunne folk tænke sig sådan et system eller website, og ville man benytte sig af det?
Jeg kan lave det, og jeg gør det gratis, da det i mine ører lyder som en fed udfordring. Men jeg gør det kun, hvis folk kunne tænke sig sådan et system, og vil benytte sig af det.
Werewolf Administrator Web-applikation
Det er jo lidt svært at love, at det vil blive en succes, men jeg er helt sikkert frisk på at give det en chance :) .. Jeg mener dog, at der altid bør være en menneskelig GM til at styre MOD-kills, eventuelle events, spørgsmål, angleshooting osv.
Principielt enig cykel, dog er fordelen ved det her at GM kan spille med, og den vil så forsvinde
Well, det er klart at systemet skal fungere sådan at en eller anden form for modkills er mulige, uden at det går udover GM's deltagelse i spillet. Hvis en deltager f.eks. har glemt at vote for lynch 2 gange i træk, kan man implementere, at deltageren bliver autokilled. Der skal selvfølgelig være mulighed for at stemme blankt, men det er heller ikke svært at implementere.
Nu er jeg ikke supermeget inde i WW-spillene, eller har glemt mange af tingene, hvilket selvfølgelig også er grunden til at jeg skal bruge jeres hjælp.
@CykelNille, kan du komme med et eksempel på angleshooting, og eventuelle events?
@comebackking
Super initiativ.
Angleshooting eksempel:
Det er et spil med tema, vi siger Turtles.
Nogle har fået navnene Michelangelo, Donatello, Leonardo og Raphael.
Spiller 1 er Michelangelo, og afslører sit navn i tråden. Folk kan nu med 99 % sandsynlighed regne ud, at Donatello, Leonardo og Raphael er med. Og de vil begynde at gætte navne for hele spillet. = Angleshoot.
First off. Jeg kan lide din tankegang, men jeg tillader mig alligevel at være kritisk:
Fordele ved et sådant system:
- Nemmere at administrere spillene (Hvorfor? Er der problemer kan man køre 2 GM's på)
- Gamemaster kan deltage på lige fod med deltagerne (Fordel? Mange GM's laver spil fordi de synes det er lige så sjovt eller måske endda sjovere end selv at deltage)
- Reglerne er nemmere at håndhæve (uenig, der vil altid opstå situationer hvor det kræver en GM ruling)
- 100% enighed om tidsfrister for votecasting - man slipp er for diskussioner om hvorvidt folk nåede at stemme inden tiden udløb (Det er GM's fejl hvis han ikke har gjort reglerne klart i OP - og ja, det sker meget på PN men det kan ikke bebrejdes spillet i sig selv)
Ulemper
- Charmen af "forumspil" går måske lidt af det (i og med at man blander et eksternt website ind i det), dog foregår spillet stadigvæk på de forskellige fora (enig)
Xitaah kan du ikke uddybe hvorfor det er angelshooting at gætte navne for hele spillet og ikke en del af spilmekanismen ?
Eksempel på angelshoot:
(på 2+2 kan man sende PM's til flere ad gangen (også som BCC) hvilket mange GM's benytter sig af så de ikke behøver sende 30 ens PM)
Post #1 i spillet kan være:
"Hej villas.
Jeg fik min rolle kl. 04.18 i nat og er dermed confirmed villa"
Eller
"Hvis nogen kan fortælle mig tidspunktet for vores villaPm er de cleared"
@Toganim
Det er nemmere at administrere, fordi det hele kører automatisk - man skal ikke kigge selv tælle stemmer sammen, det kan gøre supertydeligt hvem der stadig er med i spillet, og hvem der er lynchet som ulv - hele tidslinjen i spillet bliver tydeligere, og nemmere at finde rundt i.
Hvis en GM ikke ønsker at deltage selv, kan dette selvfølgelig også løses med en checkbox hvor man kan afkrydse, hvorvidt GM selv ønsker at deltage - gør han ikke dette, kan han få adgang til flere informationer og oplysninger om spillet, og derved få ligeså stort indblik i spillet, som førhen - blot vil han have nemmere ved at administrere spillet.
Jeg er enig i at en af de store udfordringer bliver at håndtere de uforudsete situationer der vil opstå, hvilket også er grunden til at et sådant system selvfølgelig ikke vil være perfekt fra starten af, og vil kræve løbende forbedringer og ændringer.