jacob j skrev:4 mands whist er meget hyggeligt, selvom det er + 20 år siden jeg har spillet det.
Du har nogle gode betragtninger X-Factor, men jeg kan ikke helt følge dig i at du som modstander til melder ser merit for at spille makkeren ind, så ham med meldingen, ikke længere ved hvor han kan " finde sin makker" efter trumferne er trukket.
Enhver makker til melder bør smide den kulør på, som han gerne vil spilles ind i, 1. Gang han ikke har flere trumfer.
Dette bør melder vide, at han gør. Selvom makker til melder er urutineret gør han det alligevel ofte ubevidst, da han oftest kan undvære de små kort i den kulør, hvor han gerne vil spilles ind.
Jeg har i øvrigt også kun spillet med at jokere kan trumfes.
Et andet lille fif er at smide det højeste kort hvis du har en række og ikke er makker. Fx spilles spar es. Du sidder med 10,j,q, og smider derfor damen.
Den let øvede spillet falder ikke for denne, men det kan give tvivl for den uøvede, der ikke tæller kortene.
Go weekend.
Så er det sgu på tide at du kommer igang med at spille, lidt igen, der går ikke 14 dage hvor jeg ikke spiller :)
Du blander lidt tingene sammen lyder det til for mig Jacob :)
Jeg garanterer for at du vinder flere spil i længden, hvis du bruger den metode jeg beskriver (og hvis din makker ved bordet også gør det)
Der er uvurderlig stor merit i at modstanderne til melder skal spille makker-es ind, du undervurderer betydningen i at "annulere makker-es.
Lad os sige at du som modstander til melder har udspillet og undlader at spille ud til makker-farve. Lad os sige at spar♠ er trumf og makker er klør♣ es, så du spiller en ruder. Mange vil jo spille ruder es hvis de har det, men det eneste du får ud af det er så at du svækker dig selv, og din chance for at komme ind senere i spillet. Du gør sådan set melder en tjeneste ved dette, da du så automatisk gør chancen for at melder's makker's sidekort bliver højere end jeres. Formålet med at hurtigt få spillet makker-es ind er nemlig præcis at gøre makkeren's sidekort som kan give stik værdiløse såsom jokere. Hvis ikke melder kan få sin makker ind igen, vil dennes stik så blive værdiløse. Melder kan også i en rimelig stor del tilfælde være renons i enten ruder eller hjerter, da han jo som regel har byttet tre kort, og så får han jo et nemt stik med en lille trumf hvis hans makker da ikke har taget stikket inden.
Nå lad os sige at du ikke har nogle udenoms-esser og du så spiller en mellem ruder♦ istedet for at undlade at spille trumf eller makker-es farve. Hvis du er "heldig" har din makker så es i den kulør, men problemet er stadigvæk det samme, du gør så din egen makker's hånd svagere, og chancen for at din egen makker kan komme ind senere bliver så mindre. Men i langt de største tilfælde vil melder jo have en god hånd, med fornuftige side-kort, så lad os komme med et gæt og sige at i 65-75% af tilfældene vil melder+hans makker stadigvæk få stikket selvom du spillede en mellem ruder.
Nu starter jeres problemer så. Hvis melder's makker kommer ind, vil (bør) han spille trumf (medmindre han som tidligere nævnt har eks. trumf konge alene hvor det så kan være en fordel at vise at han er makker først) og så vil (bør) melder derefter fjerne trumf. Nu er trumf så fjernet, og melder kan i ro og mag spille hans makker ind, da i jo ikke fik "annuleret" makker-esset, og nu er alle makkerens billige stik såsom jokere gode.
Hvis du i samme scenarie havde startet med at spille en lille klør♣ ud til makker farve, så tvinger du makker til melder til at smide hans makker-es, og derefter spiller han jo så trumf (hvis han har nogen) og så er melder jo lidt "on his own", da han jo nu ikke aner hvor han skal finde sin makker efter han har fjernet trumf. Dette vil give jer som modstandere en langt større chance for at komme ind i længden, og gøre makker til melder's kort langt svagere i det lange løb.
Du skriver "Enhver makker til melder bør smide den kulør på, som han gerne vil spilles ind i senere første gang han ikke har flere trumfer"
Jeg er ikke helt sikker på hvem du mener ikke har flere trumfer, men som du skriver det forstår jeg det som makker til melder's trumf. Jamen makker til melder vil jo meget sjældent være den der trækker trumf, andet end den første trumf han smider på (efter at modstanderne har spillet ham ind, som de bør i 95% af tilfældene)
Redigeret af xfaktor d. 27-10-2017 17:20