Hej Pokernet.
Jeg har lige modtaget et ret forstyrrende brev. Jeg flyttede ud af en lejlighed i Århus for tre år siden, som jeg havde leget med en daværende ven. Jeg flyttede af den grund, at jeg snakkede med udlejer som informerer mig om at min ven ikke har betalt en eneste husleje siden vi flyttede ind. En ven vælger så at overtage mit lejemål, hvor jeg får af vide at der skal laves allonge. Denne laver jeg og flytter til Odense med en god fornemmelse i maven.
Idag modtager jeg så et brev 3 år senere, hvor der står jeg skylder udlejer 150.000 hvilket svarer til manglende husleje. Jeg har betalt alt, men min daværende roomie må så ikke have betalt i 5 år uden at der er sket noget. Denne hæfter jeg så tilsyneladende for, selvom jeg ikke har boet i lejligheden de sidste tre år.
Allongen har jeg mistet i alt det flytterod jeg har haft de sidste par år, men har en mailkorrespondance med den nye lejer hvor han praktisk talt skriver vi har en kontrakt. Denne skulle også være afleveret til udlejer, men de påstår de ikke har den efter at de har fundet ud af at ham der overtog lejligheden havde taget sine forbeholdsregler.
Ydermere har hende der stod for min sag åbenbart fået en fyreseddel og kan derfor ikke bekræfte min historie overhovedet. Jeg har snakket med en advokat, som synes det lyder som en bizar sag og mener at 3 år er alt for lang tid når jeg slet ikke er blevet kontaktet angående det. Men er lidt i tvivl, så håber der er nogen jurister her på boardet der kan fortælle mig hvor jeg står.
Wtf? Advokatbrev til 150.000
Næsten lige så stort bad beat som djoffers weekend imo.
Av av, den kan blive svær at slippe ud af!
Havde tre venner der lejede sammen, de blev så smidt ud. Lejligheden var SMADRET!
Det ender så med en på bistand og to der tjener penge, de fik besked på at dem der havde penge skulle betale. Ikke noget med at dele i tre.
Ved den ene stadig afbetaler, vist nok et lille beløb, for at kunne få lov at leje en ny bolig. De to andre hører vi ikke mere fra..
Så frygter du står skidt :(
Så du har snakket med en advokat, men vil lige have en second opinion på Pokernet?
Lyder da til at være en tilpas alvorlig sag til, at du måske skulle nøjes med at tage råd fra professionelle i stedet for folk, der måske engang har oplevet noget, der på ingen måde kan sammenlignes med din situation.
Jeg afventer svar fra inkassovirksomheden og advokaten der sendte mig brevet, men jeg kan jo vente på svar ret længe. 150.000 er ekstremt mange penge for mig, så er sygt nervøs og søger derfor de svar jeg kan få
Det lyder mildest talt katastrofalt at flytte væk uden at have styr på restancerne, når man ved den er gal. Og så derefter smide den indgåede aftale væk.
Udgangspunktet er altid, at når man er flere om at skylde, så hæfter man solidarisk, dvs. kreditor kan komme efter den, han vil. Uanset om man allerede har indbetalt "sin del". Man må så selv inddrive pengene igen hos sin makker. Men han har sikkert ingen penge eller hvad?
Det her afhænger helt af de indgåede aftaler, så det er umuligt at sig noget videre fornuftigt, om OP skal hæfte.
Forældelse indtræder efter 3 år, men der er måske også en mulighed for at gøre passivitet gældende. Men man skal kende hele forløbet meget mere nøjagtigt for at kunne sige noget om forældelse/passivitet.
Fik besked på af den ansvarlige person der var på casen, at allongen var tilstrækkelig til at få mig ud af det. Jeg gemte allongen i 2 år, hvorefter den er blevet væk. Regnede selvfølgelig ikke med, at jeg kunne blive bon'et for det når jeg absolut intet har hørt.
Min gamle kammerat har jeg siden fundet ud af har en gæld på ca en million, så han er ret ligeglad med sine kreditorer da han intet ejer. Men hvordan det kan være lovligt at trække den så lang tid uden at modtage en klink fra den ene part uden, at man smider ham på gaden er mig en gåde? Boligselskabet må da også have noget skyld i det her vil jeg mene.
Hvis din ven er ligeglad, kan han så bare ikke hæfte for den her også?
Ja, det er underligt, at de ikke har smidt jer/dem ud for længst, men det er så også udlejers problem nu, hvor han prøver at inddrive de gamle restancer.
Det er en dum situation, hvis I har indgået en korrekt aftale (alonge) som skulle frigøre dig, og dokumentet nu er væk, og udlejer heller ikke kan (vil?) fremlægge aftalen. Problemet er, at det er din bevisbyrde at allongen eksisterer.
Sagen er noget rod, og du må få professionel hjælp.
Som det mindste må udlejer have en tabsbegrænsningspligt i forhold til dig. Men der er lige et par ting, som jeg ikke forstår.
Jeg flyttede af den grund, at jeg snakkede med udlejer som informerer mig om at min ven ikke har betalt en eneste husleje siden vi flyttede ind.
Jeg forstår ikke, at du flytter, mens dårlig betaler bliver boende. Der må være mere til den historie. 1) Kender dårlig betaler og udlejer hinanden? 2) Gjorde udlejer noget gældende over for dig i forbindelse med fraflytningen?
En ven vælger så at overtage mit lejemål, hvor jeg får af vide at der skal laves allonge. Denne laver jeg...
3) Hvem fortæller dig det, og 4) hvem underskriver allongen? 5) Er det 100 % sikkert en allonge om ud- og indtræden eller snakker vi fremleje?
Denne skulle også være afleveret til udlejer, men de påstår de ikke har den efter at de har fundet ud af at ham der overtog lejligheden havde taget sine forbeholdsregler.
6) Hvad har udlejer fundet ud af? 7) Hvem overtager lejligheden og hvordan?
Virker som en mystisk sag.
Men din vinkel må være, at udlejer skal bevise, at du hæfter. Benægt, benægt, benægt.
Sekundært at udlejer har en forpligtigelse til at begrænse dit tab. (Dvs. smide dårlig betaler og ny lejer ud, hvis han ikke får sin fulde leje).
Spage
Hvordan kan udlejer have ladet være med at informere dig om den manglende husleje, derefter lade din tidligere ven der åbenbart er en fattig nasserøv bo der, og efter 3 år sende dig en regning på 150k?
Hvis det er sådan som du fortæller det, virker det som om udlejer er vant til at tage røven på folk.
Det kan sagtens være du står med bevisbyrden, men fra det jeg kan huske i erhvervsret er forbrugere enormt godt beskyttet, og det virker som om udlejer har været i ret ond tro. Jeg ville få fat i en advokat og køre hårdt på + ødelægge hans navn og image i århus gennem et par medier.
Hin_Spage skrev:
Som det mindste må udlejer have en tabsbegrænsningspligt i forhold til dig. Men der er lige et par ting, som jeg ikke forstår.Jeg forstår ikke, at du flytter, mens dårlig betaler bliver boende. Der må være mere til den historie. 1) Kender dårlig betaler og udlejer hinanden? 2) Gjorde udlejer noget gældende over for dig i forbindelse med fraflytningen?
Jeg flyttede ikke kun af den grund. Jeg valgte at flytte pga. vi røg op at slås om finanserne og fordi, at jeg dengang tænkte jeg ville forfølge drømmen om en matematisk uddannelse i Odense. Men nej dårlig betaler og udlejer kender ikke hinanden overhovedet, da de kun har et professionelt forhold. Udlejer gjorde ikke noget gældende overfor mig ifb. med fraflytningen, da den nye lejer ville hæfte for alt hvad der opstod. Dette stod i allongen og jeg fik kun halvdelen af mit depositum tilbage pga. netop disse ting.3) Hvem fortæller dig det, og 4) hvem underskriver allongen? 5) Er det 100 % sikkert en allonge om ud- og indtræden eller snakker vi fremleje?
Kvinden som sad med vores case på daværende tidspunkt og som var vores sagsbehandler for ejendomsselskabet fortalte mig, at man sagtens bare kunne lave en allonge hvor undertegnede og den nye lejer underskriver at han overtager mine forpligtelser mod han overtager lejligheden fra mig. Der er absolut ingen tvivl om, at det var en ud- og indtræden, da alle forbeholdsregler blev taget på det tidspunkt pga. de mange penge som udlejer havde tilgode ved dårlige betaler.
Det er her jeg ikke forstår hvorfor udlejer ikke vælger, at sige nej til allongen og simpelthen vælger at ophæve lejemålet. Denne tvivl kørte jeg også forbi min daværende sagsbehandler, men hun sagde han ikke kunne smides ud pga. jeg havde overholdt mine betalinger (???). Hun forsikrede mig at jeg var ude af det med allongen og den nye mand på allongen. Jeg tog ordet for gode varer og hun er nu opsagt i virksomheden, har dog snakket med den nye sagsbehandler som bad mig skrive en mail til den gamle for at få bekræftet min historie. Spændende om hun kan finde ud af, at svare på denne.6) Hvad har udlejer fundet ud af? 7) Hvem overtager lejligheden og hvordan?
Den gamle sagsbehandler ringer adskillige gange til den nye lejer omkring dårlige betalers manglende indbetalinger, hvilket den nye lejer har skrevet til mig via Facebook idag. Jeg har først fået historien idag, har ikke hørt noget siden jeg flyttede ud. Sagen er nu overtaget af ny sagsbehandler, som har sat foden ned og fået smidt dem smidt ud og derfor er vi hvor vi er nu. Dette må vel alt andet lige være en erkendelse af, at hun har vidst jeg ikke har boet der. Men den nye lejer overtager lejligheden, hvor vi begge skriver under på en allonge. Denne har han været personligt oppe og aflevere til den gamle sagsbehandler, som siger at sådan gør de det normalt ikke, men har alligevel taget imod den. Det er denne som den nye sagsbehandler ikke kan finde.
Det mindste din taber makker kan gøre, er da at bekræfte din udlægning ? Må da tælle lidt, hvis det kommer til en retsag. Påstår udlejer, at du ikke har underskrevet dokument?
Fedt fedt fedt, så har udlejningsfirmaet snakket med gamle sagsbehandler som har bekræftet historien. De har så fundet allongen, men hævder nu den er ugyldig fordi dårlig betaler ikke har underskrevet (hvad indflydelse han har på det er uforståeligt for mig? Han har jo ikke klaget de sidste tre over der bor en fremmed!). Glæder mig til at høre hvad advokaten siger!
Bare et godt råd - jeg ville asap sikre mig en kopi af den allonge :-)
Det er vel muligt at finde frem til den udbetalingen af depositum ? bank udskrifter eller ligende, Som jeg ser det har udlejer ved at udbetale dig dit depositum opsagt din del af lejemålet. Som udgangspunkt burde du såfremt ovenstående ikke er tilstrækkeligt ikke kunne hæfte for mere end det indskudte depositum, af der ikke er indbetalt i en 3 årig periode, er efter min mening at sammenligne med stilsigende accept, derfor kan du næppe hæfte for en 3 årig periode, når du ikke tidligere er gjort opmærksom på den manglende betaling.
Udlejer gjorde ikke noget gældende overfor mig ifb. med fraflytningen, da den nye lejer ville hæfte for alt hvad der opstod. Dette stod i allongen og jeg fik kun halvdelen af mit depositum tilbage pga. netop disse ting.
Det var ikke udlejer der betalte mig depositum, men derimod den nye lejer som flyttede ind i mit sted. Jeg har lige formuleret det her til en advokat, som ville kigge på sagen. Jeg afventer et svar, som jeg får Mandag!
Hej igen.
I forlængelse af min tidligere mail stiller jeg lige de spørgsmål jeg ønsker besvaret:
Jeg kan bevise at jeg er flyttet den 01.08.2009 fra lejemålet via en allonge, som er underskrevet af den nye lejer <navn fjernet>. Dette faktum kan yderligere suppleres af at <navn fjernet> starter med, at lave indbetalinger til ejendomsadministrationen og jeg stopper med dette fra denne dato. Dette faktum er også suppleret af, at både folkeregisteret og min nye udlejer oplever at jeg skifter adresse på dette tidspunkt. Derfor vil jeg jo mene at jeg ikke kan holdes ansvarlig for yderligere gæld, som er opstået herefter jf. allongen og disse andre beviser? I forlængelse af det vil jeg mene, at gælden som ligger før det er forældet pånær den sidste måned såfremt at advokatfiraet foretager retslige skridt før den 01.08.2012? Spørgsmålet må vel ligge i om jeg kan gøres ansvarlig for at <navn fjernet>, som var sagsbehandler da jeg var lejer ikke har fået noteret at jeg er udflyttet fra lejemålet. Hendes handlinger fortæller nemlig at hun var velvidende om at <navn fjernet> var flyttet ind, hvilket understøttes ved at hun har kontaktet <navn fjernet> efter denne dato via telefon og via personligt fremmøde mange gange i stedet for at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen,
<navn fjernet>
Problemstillingen er i at bevise at ejendomsadministrationen var velvidende om, at jeg er udflyttet på det tidspunkt. De hævder at min gamle sagsbehandler ikke har fået noteret sig vores mundtlige aftaler nogensteder. Jeg har derfor ringet til hende adskillige gange, hvor jeg beder hende bekræfte det i en email til mig. Hun bekræfter det i telefonen, men virker ikke til at ville sende en email hvilket er problematisk. Jeg har derfor hentet en optager til Skype, hvor jeg ringer til hende Tirsdag og får det på bånd (har tjekket juraen, det er lovligt nok). Jeg har i samme instans sendt hende en mail, som hun kan bekræfte for at det ikke kommer så langt.
Hvis jeg får fat i denne bekræftelse så er det meste af mit krav forældet, forældelsesloven træder i kraft efter tre år. Det vil sige hvis jeg ikke har modtaget en stævning før den 01.08.2012, som er et retsligt skridt så er hele sagen forældet. Derfor er problemstillingen i sagen hvorvidt ejendomsadministrationen kan få medhold i, at trække sagen så meget i langdrag uden at have et ansvar for at vide at den nye lejer er flyttet ind. Betalingerne burde jo egentligt være nok i den henseende, da de vel har et ansvar for at tjekke deres kontoudtog.
Jeg har hertil fundet ud af at ham advokaten der har sendt mig skrivelsen holder ferie i uge 29-30, så forældelsen vil højst sandsynligt blive kørt over så alt andet lige er sagen forældet for hele den periode jeg har boet der. Spørgsmålet er så om jeg skal betale for den periode hvor den nye lejer og den dårlige betaler har boet der.
Lige et spørgsmål. Har udlejer accepteret, at der sker debitorskifte?
Hvis ikke, så er den allonge, som er indgået mellem dig og ny lejer, kun gyldig inter partes og du er derfor overladt til at gøre regres mod ny lejer for krav, som udlejer måtte stille over for dig.
Hvorom alt er, så har du måske en indbosforsikring, hvor du har retshjælpsforsikring som et tillæg. Har du tjekket det og hvis ja talt med dit forsikringsselskab om at gøre brug af denne forsikring?
Ceres skrev:
Lige et spørgsmål. Har udlejer accepteret, at der sker debitorskifte?
Hvis ikke, så er den allonge, som er indgået mellem dig og ny lejer, kun gyldig inter partes og du er derfor overladt til at gøre regres mod ny lejer for krav, som udlejer måtte stille over for dig.
Hvorom alt er, så har du måske en indbosforsikring, hvor du har retshjælpsforsikring som et tillæg. Har du tjekket det og hvis ja talt med dit forsikringsselskab om at gøre brug af denne forsikring?
Ja de har så. Det er der tvisten opstår Ceres! Jeg ringer til min gamle sagsbehandler dengang, som står for al kontakt. Jeg forklarer at jeg vil ud af lejemålet, hvorefter hun forklarer mig at jeg skal finde en ny lejer. Jeg kan i dette tilfælde ikke opsige lejemålet, da dårlig betaler ikke vil opsige. Jeg får forklaret jeg skal lave en allonge til lejekontrakten og vi ordner alt betaling indbyrdes i henhold til depositum. Det viser sig så tre år senere at min gamle sagsbehandler ikke har fået noteret sig, at jeg er udflyttet og ejendomsadministrationen vil ikke godtage allongen. Så i sin vis ligger der jo kun mundtlige aftaler for det og så selvfølgelig det faktum, at de har modtaget indbetalinger fra ny lejer i tre år uden at kontakte mig. Jeg har ikke en forsikring, men kan højst sandsynligt få fri proces pga. min økonomi.
Jeg ser at din makker skriver følgende indlæg i tråden:
"Så længe den her tråd ligger her ville jeg ikke se behovet for, at betale de penge tilbage"
Guldmageren skrev:
Hej Pokernet.
Jeg har lige modtaget et ret forstyrrende brev. Jeg flyttede ud af en lejlighed i Århus for tre år siden, som jeg havde leget med en daværende ven.
Hvorfor leger I ikke sammen mere?
Ikke hørt noget. Kan i princippet gå de næste to år i uvidenhed omkring kravet pga. forældelseslovgivningen. Har lavet en indsigelse, som er sendt rekommenderet. Regner med at de går efter den anden skyldner og hvis der ikke er noget, at hente så ender jeg i retten mod dem. Men i princippet er jeg ret blank p, om de har droppet sagen.
Damn en sag. Wish you the best !!!
Har prøvet noget af det samme, hvor et boligselskab havde en fordrukken vicevært (vist set før) som fik smidt en indflytningsseddel væk. Pludselig krævede de 32000 for istandsættelse samt beholdt mit indskud. Heldigvis havde jeg selv denne seddel !
Vi endte i retten og i et forlig på 10.000 for at vise velvilje. Indskuddet var på 7500 ca, så ikke meget mere at skulle betale...
Jeg fik aldrig en opkævning fra boligselskabet, så en masse for ingenting !
Jeg synes det er relativt klamt at jeg ikke kan kræve, at de føre sagen indenfor en overskuelig tidsramme hvis de mener de har et krav. Ret nedern sag at have hængende over hovedet, når man er ved at spare op til at betale studiegælden helt af.